«راب مک ایر» روز سه‌شنبه در پیامی تصویری در صفحه اینستاگرام سفارت انگلیس در تهران درباره لغو مجوز فعالیت شورای فرهنگی بریتانیا در ایران اظهار داشت: بریتیش کانسیل (شورای فرهنگی بریتانیا) سازمان شناخته شده و قابل احترامی در جهان است و کار آنها این است که از آموزش زبان حمایت می‌کنند که این به ارتباط برقرار کردن مردم جهان با هم و تعامل بین‌المللی کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه کار دیگر این موسسه حمایت از ارتباط و پیوند دانشگاهی است، افزود: خیلی از دانشگاه‌های ایران که من با آنها ملاقات داشتم خواستار ارتباط هر چه بیشتر با دنیای بین‌الملل بودند.  

به گفته سفیر انگلیس در تهران این موسسه در راستای ترویج تعاملات هنری و فرهنگی بین کشورها نیز فعالیت دارد که شامل تئاتر، فیلم، هنرهای تجسمی، موسیقی و ادبیات می‌شود.  

مک ایر با طرح این ادعا که «فعالیت‌های موسسه بریتیش کانسیل هیچ تهدید و خطری برای ایران ندارد» افزود: ترویج فرهنگ ایرانی در بریتانیا و اروپا از دیگر مسئولیت‌های شورای فرهنگی بریتانیا است.

وی با بیان این که «اخیرا دولت ایران هرگونه همکاری با بریتیش کانسیل را قدغن کرده است» گفت: ایجاد سوءتفاهم مفید نیست.

سفیر انگلیس در تهران با اشاره به این که «ایران فرهنگی دارد که باید به آن افتخار کند و به نظر من دنیا از طریق فعالیت‌های این موسسه می‌تواند بیشتر از این فرهنگ بهره‌مند شود»، تصریح کرد: سفارت ایران در لندن نیز از این قبیل فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌دهد که این هم بسیار خوشایند است.

مک ایر با ادعای صلح‌آمیز و منطقی بودن فعالیت شورای فرهنگی بریتانیا در ایران، از لغو مجوز فعالیت دفتر این موسسه ابراز تاسف کرد و افزود: «تهدید مردم عادی که با این موسسه در ارتباط هستند اقدام شدیدی است و در مقابل این سازمان صلح‌آمیز منطقی و صحیح نیست.»

وی بیان کرد: زمانی که تنش در دنیا زیاد است تعاملات فرهنگی می‌تواند به ایجاد اطمینان و درک بیشتر کشورها از یکدیگر کمک کند و تمام مردم نیز می‌توانند از آن بهره مند شوند.

وزارت اطلاعات در چهاردهم آبان با صدور اطلاعیه‌ای با اشاره به قصد انگلیس برای شبکه‌سازی فرهنگی، اعلام داشت: هرگونه همکاری با شورای فرهنگی انگلیس (بریتیش کانسیل) ممنوع بوده و پیگرد قضایی خواهد داشت.

در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده است: به اطلاع مردم شریف ایران و جامعه فرهنگی نخبگان و فرهیختگان کشور می‌رساند؛ کشور انگلیس که سابقه طولانی در نفوذ، شبکه‌سازی و جریان‌سازی در کشورهای مختلف را دارد قصد اجرای پروژه‌ای با هدف شبکه‌سازی فرهنگی را داشت.

وزارت اطلاعات تشریح کرده است که «پروژه مذکور با محوریت و مسؤلیت شورای فرهنگی انگلیس موسوم به بریتیش کانسیل در حال اجرا بود و شامل تعدادی از نخبگان و عناصر فعال در عرصه‌های آموزشی و فرهنگی می‌شد که از ابتدا تحت رصد سربازان گمنام امام زمان(عج) قرار گرفته و با اقدام به موقع از عملیاتی شدن و تحقق اهداف انگلیس در شبکه‌سازی و نفوذ در حوزه‌های آموزشی ممانعت به عمل آمد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.