در تحریکات تبلیغاتی و همچنین عملی، برنامه ریزی هایی نیز صورت گرفت و با پرداخت پول سعی شد تا تشنج و تخریب در سراسر عراق همه گیر شود. آخرین اقدامی که برای افزایش ناآرامی ها در عراق صورت گرفت کنار رفتن عادل عبدالمهدی از پست نخست وزیری بود؛ علی رغم اینکه او برنامه های خوبی در راستای رفع بیکاری و توسعه همه جانبه عراق اعلام کرده بود که در نهایت مورد قبول معترضین قرار نگرفت. پیش بینی می شود که عراق در نهایت هزینه های نظامی و تدابیر امنیتی را برای برقراری مجدد آرامش در عراق افزایش دهد. البته در این بین اختلاف نظرهایی در بین جناح ها و احزاب وجود دارد. آنهایی که در ابتدا می پنداشتند با تضعیف این دولت فرصت خوبی را در اختیار آنان قرار می دهد همچنان از وضعیت اعتراض ها در عراق بهره می برند. آنهایی که دلسوز و نگران وضعیت کشور هستند دغدغه عدم درگیری و افزایش خشونت بین معترضین و نیروهای امنیتی را دارند. روسای عشایر جنوب عراق و ریش سفیدان با توجه به خواسته مرجعیت هر گونه خشونت در اعتراض ها را محکوم و بر روش های مسالمت آمیز تاکید کرده اند.

لازمه کنونی عراق شکل گیری وحدت بین  مقام های تصمیم گیر است. در چنین حالتی آشوب ها و اغتشاشات نیز به علاوه تدابیر امنیتی قابل کنترل خواهند بود.

مواضع رئیس جمهور آمریکا در قبال عراق به خوبی نشان می دهد که این کشور چه اهدافی را در عراق دنبال می کند. بیش از ده ها نیروی آمریکایی که وابسته به هیلاری کلینتون و شخصیت های دیگر این کشور هستند و زیر نظر سازمان های اطلاعاتی آمریکا در عراق خودنمایی می کنند. وقتی که آمریکا امارات و عربستان را از برقراری دموکراسی در عراق می ترساند و این کشورها نیز برای جلوگیری از این موضوع حاضر به پرداخت هزینه های سنگین هستند و آشوب را به عراق می کشانند. بررسی این موارد به نوعی حقایق را آشکار می کند. آمریکا با زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی این بار در عراق نیز تلاش کرده تا روند برقراری دموکراسی در عراق را یا ناکام جلوه دهد و یا اگر این امر بخواهد تحقق یابد دولت آن کشور باید سرنگون شود. تحولات اخیر عراق را می توان دلیل در همین راستا تحلیل کرد.

طبق آخرین اخبار نیز گفته می شود امارات با صرف چندین هزار دلار در پشت پرده اتفاقات آتش زدن کنسولگری ایران در نجف اشرف قرار داشت که خود گویای آشوب ها و اهداف کشورهای منطقه در این کشور است. اما سوال اصلی اینجاست که چرا برای سفارت کشورهای دیگر اتفاقی نمی افتد و تنها کنسولگری ایران مورد هدف قرار می گیرد. در این قضایا طبق آخرین اخبار عوامل این حادثه شناسایی و دستگیری شده اند. اما نکته ای که باید بدان توجه داشت این است که این رویدادها در مناطقی رخ می دهد که امکان تشدید تنش و اختلافات بین شیعیان و همچنین اهل سنت را افزایش دهد و همچنین باعث بیشتر نشان دادن هرج و مرج شود. بعد تبلیغاتی این مساله نیز به نوبه خود قابل بررسی است. ما در این حوادث شاهد هستیم که دوربین هایی که وابسته به تلویزیون ها و شبکه های حامی آمریکا هستند به صورت هدایت شده با مجموعه عوامل خرابکار برای انجام عملیات همراه هستند. متاسفانه دولت عراق در این زمینه نتوانسته از عملیات عناصر خرابکار در این زمینه جلوگیری کند و اقدامات لازم را به عمل آورد.

انتخاب نخست وزیری که بتواند نظر مخالفان را جلب و به اعتراض ها پایان دهد دور از ذهن نیست. از جمله عوامل دیگری که باعث آشوب در عراق شد یکی پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری عراق با چین،  انجام مذاکره دولت عراق با روسیه برای خرید سلاح و مشارکت کشورها برای بازسازی عراق بود که آمریکایی ها به صورت آشکار مخالفت خود را با آن اعلام کردند. متوقف شدن هزینه هایی که برای تخریب عراق در نظر گرفته شده است به سرعت می تواند وضعیت عراق عادی و به سمت آرامش هدایت کند.

*کارشناس مسائل خاورمیانه

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.