رویترز گزارش داد، افراد مطلع از این مذاکرات گفتند: جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که به تحقق توافق تجاری آمریکا-مکزیک-کانادا کمک کرد، در دو هفته گذشته مشارکت مستقیم خود در مذاکرات با چین را افزایش داده است.

اگرچه این مذاکرات پیشرفت‌هایی داشته اما هر دو طرف هنوز در خصوص برخی مسائل مهم به توافق دست نیافته‌اند.

یکی از مقامات کاخ سفید مشارکت کوشنر در این مذاکرات را تایید کرد اما جزئیات ویژه را درباره نفوذی که وی در این مذاکرات داشته، مطرح نکرد.

وی که خواست نامش فاش نشود گفت: کوشنر اخیرا با چویی تیانکای، سفیر چین در آمریکا دیدار کرده است.

کارشناسان تجاری می‌گویند: این دو مقام از زمان روی کار آمدن ترامپ چندین بار با یکدیگر دیدار کرده و روابط پنهانی و پشت پرده‌ای برقرار کرده‌اند.

رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا طی دو سال گذشته مذاکرات با لیو هی، معاون نخست وزیر چین را درباره طیفی از گلایه های آمریکا نسبت به اقدامات تجاری و سوبسیدی چین رهبری کرده‌اند.

مقام مذکور کاخ سفید گفت: جارد کوشنر از ابتدا با هماهنگی و با حمایت کامل از تلاش‌های لایتیزر و منوچین در این روند مشارکت داشته است.

کوشنر در سه سال اخیر مسئولیت حل چالش‌های بسیاری را برعهده گرفته از جمله تلاش برای بسط دادن برنامه صلح خاورمیانه، تلاش برای تغییر سیاست‌های مهاجرتی آمریکا و مشاوره دادن به ترامپ در زمینه رسیدگی به مساله اعتیاد به مواد مخدر و مشکلات با اداره امور کهنه‌سربازان.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.