روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران توضیحاتی ارائه داده که متن کامل آن به شرح زیر است:

یک خبرگزاری در تاریخ 11 آذر ۱۳۹۸در گزارشی به این موضوع که بیژن زنگنه اعتقادی به احداث پالایشگاه نداشته و بر خام فروشی اصرار دارد، تاکید کرده و معتقد است هیچ پروژه پالایشی در دوره وزارت زنگنه کلید نخورده است، در حالی که تمام مصوبات مربوط به احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس و طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در دوره قبلی وزارت مهندس زنگنه اخذ شده است.

این خبرنگار در متن گزارش خود به نقل از یکی از کارکنان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی آورده است که پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال 92 معادل 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، که بازهم باید گفت که حتی اگر به راست و دروغ ایمان ندارید و یا به آمار و مستندات موجود، پس همین حالابه تصویرهای موجود درgoogle earth  در همان دوره زمانی رجوع کنید و بینید که به غیر از یک حوضچه آبگیر و چند متر خط لوله ای که همان نیز سرمایه کل طرح را بلعید، هیچ اثری از برج و بارو و 75 درصدی که لق لقه زبان برخی است، وجود ندارد و نداشته است.

در بخشی دیگر نویسنده مدعی است که وزیر نفت اگر به جای تمرکز به خام فروشی برای توسعه صنایع پالایشی برنامه ریزی می کرد، آمریکا در کسب اهداف خود از تحریم های نفتی ناکام می ماند!

بهتر است نویسنده در پاسخ به همین ادعای خود از یکی از وزیران یا مسئولان بی اعتقاد به خام فروشی و پالایشگاه ساز نام ببرد که توانسته باشد یک لیتر بنزین به خارج از مرزهای کشور صادر کرده و از محل آن ممر درآمدی برای بودجه کشور ایجاد کرده باشد! قطعا شدنی نیست چرا که همان مسئولان، خود صادر کننده صرف نفت خام و وارد کننده بنزین بوده اند.

مخلص کلام اینکه اگر از ابتدای وزارت زنگنه در دولت یازدهم تاکنون تولید بنزین از 59 میلیون لیتر در روز به 112 میلیون لیتر رسیده و به چشم تان نمی آید، اینکه کشور از وارد کننده بنزین به صادر کننده آن تبدیل شده است هم پشیزی برای تان ارزش ندارد، اینکه ایده ساخت بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا در زمان وزارت بیژن زنگنه شکل گرفت و مجددا در دوره وی به سرانجام رسید را هم قبول ندارید، لااقل برای جان و سلامت مردم حرمت قائل باشید که به همت همین وزیر، سالهاست که بجای ریفورمیت سرطانزای پتروشیمی ها، سوخت با کیفیت در باک خودروها سوزانده می شود و به اعتقاد سایر ارگان ها از جمله سازمان محیط زیست، وزارت نفت عملکرد بی نظیری در این زمینه از خود برجای گذاشته است.

بهتر است سخن را کوتاه کنیم زیرا که همین مباحث بارها و بارها مطرح و در اشکال مختلف از منع قانونی دخالت وزارت نفت در ساخت یک پالایشگاه تا عملکرد بی بدیل بیژن زنگنه در توسعه ظرفیت پالایشگاهی کشور اشاره شده است. بنابراین فارغ از زمان کلید و کلنگ خوردن طرح های پالایشگاهی (که تعداد آن نیز در دوره تصدی بیژن زنگنه کم نیست) به مهمترین پروژه های اجرا شده یا در حال اجرا در زمینه توسعه پالایشگاهی 6 سال اخیر اشاره می کنیم که البته نتایج آن بر همگان ملموس بوده و هست:

بهره برداری از فازهای اول، دوم، سوم و چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس
راه اندازی بندر صادراتی ماهشهر
راه اندازی طرح تصفیه هیدروژنی نفت‌گاز و نفتای پالایشگاه بندرعباس
راه اندازی طرح تصفیه هیدروژنی نفت‌گاز و نفتای پالایشگاه تبریز
بهره برداری از واحد تصفیه هیدروژنی نفت‌گاز، نفتا و بنزین سازی پالایشگاه لاوان
بهره برداری از طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان
تصفیه نفت‌گاز و تصفیه هیدروژنی نفت کوره پالایشگاه اصفهان (در حال اجرا)
طرح بهینه سازی و افزایش کیفیت فرآورده های پالایشگه شیراز (در حال اجرا)
طرح اجرای فاز دوم پالایشگاه آبادان (در حال اجرا)
دهها طرح کوچک و بزرگ دیگر که در این مقال نمی گنجد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.