علی شکوری‌راد در حاشیه ثبت‌نام خود در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در جمع خبرنگاران گفت: اولویت مجلس یازدهم در درجه اول کسب هویت مجلس است. هویت مجلس به تاراج رفته و مجلسی که باید در راس امور باشد دیگر در راس امور نیست. اولین کاری که نمایندگان مجلس باید انجام دهند این است که هویت مجلس را باز گرداند.

وی افزود: هیچ کسی جز مجلس حق قانون‌گذاری ندارد و مجلس باید در مورد کسانی که در قانون‌گذاری مداخله می‌کنند یا اجازه نمی‌دهند روند قانون‌گذاری در کشور تصویب شود باستد و همه باید به قانون برگردند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت بیان کرد: بنابراین اولین اولویت هر نماینده مجلسی که می‌خواهد به مجلس یازدهم برود باید این باشد که هویت به تاراج رفته مجلس را به آن باز گرداند.

وی تاکید کرد: وضعیتی که امروز مملکت گرفتار آن است نتیجه این است که افراد شایسته با تیغ نظارت از نمایندگی مردم بازداشته شدند و وقتی نمایندگان واقعی مردم که دارای توان بالا هستند به مجلس نروند نتیجه آن می شود که دولت و بقیه ارکان نظام ضعیف می‌شود.

این کنشگر سیاسی اصلاح‌‌طلب یادآور شد: بنابراین آنچه که باعث نابسامانی امروز چه از نظر فرهنگی اجتماعی و سیاسی شده نتیجه اعمال نظارت خارج از چارچوب است به همین دلیل می‌بینید که رغبت برای شرکت در انتخابات خیلی پایین است.

شکوری‌راد با بیان اینکه نظارت باید به صورت قانونی وجود داشته باشد، اظهار داشت: رد صلاحیت برای کسی کسر شأن نیست چه بسا افتخار هم باشد اما آنچه که ما در این انتخابات شاهد هستیم این است که مجلس از جایگاه قانونی خود به زیر کشیده شده و باید در جایگاه خود قرار بگیرد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت در رابطه با بیانیه حزب اتحاد ملت و دعوت از همه اعضای خود برای شرکت در انتخابات: ما اصلاح‌طلب هستیم و به همین دلیل نمی‌توانیم موضوف انتخابات را نادیده بگیریم چون اگر انتخابات معنا و مفهوم خود را از دست بدهد روزگار خوشی رقم نمی‌خورد.

وی افزود: ما آماده هستیم عرصه برای کنش اصلاح‌طلبانه باز بماند و برای این امر انتخابات بهترین گزینه است. از کورسوهایی که برای انتخابات آزاد وجود دارد می‌خواهیم برای اصلاح امور استفاده کنیم. بنابراین مطالبه ما برای مجلس آینده در مرحله اول این است که مجلس اعتبار خود را به دست بیاورد و نهادهایی که در امر قانونگذاری دخالت می‌کنند دیگر دخالت نکنند و اجازه بدهند که نمایندگان مردم مطالبات اصلی آنها که بخش اعظمش عدالت است را اعمال و اجرا کنند.

شکوری‌راد تاکید کرد: مردم را از این روند حکومت‌داری که موجب ایجاد فاصله طبقاتی بسیار شدید شده است باید به شرایطی برسانیم که فاصله دهک‌های پایین و بالا کاهش پیدا کرده و توزیع عادلانه ثروت صورت گرفته و چرخ اقتصاد رونق بگیرد و رنجی که آنها امروز دارند رنجی برای آینده است که نباید داشته باشند. مردم باید بتوانند برای آینده فرزندان خود پیش‌بینی و تلاش کنند.

نماینده مجلس ششم با بیان این که اولویت ما این است که کسانی که بار زندگی به دوششان است بدانند که به آنها توجه می‌شود و جلوی رانت‌ها و فسادها گرفته شده و می‌شود، تصریح کرد: همچنین بدانند حکومتی در کشور هست که هم کارآمد است و هم به فکر آنها است. همچنین این حکومت شفاف و مشارکت‌جو است. در نهایت این ناکارآمدی‌ها به حکمرانی خوب تبدیل شود.

وی درباره اینکه آیا بعد از حضور در انتخابات در لیست قرار می‌گیرند، گفت: ما در چارچوب شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کنش سیاسی خودمان را انجام می‌دهیم. این شورا هفته پیش از افراد دعوت کرد در انتخابات شرکت کنند و ما در همان چارچوب تلاش خواهیم کرد افراد شایسته‌ای در لیست تهران قرار بگیرند تا امیدی که در میان مردم از دست رفته را به آنها برگردانیم.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه طرح سرا همچنان در دستور کار قرار دارد و این طرح برای مشارکت جویی بیشتر بدنه اصلاح‌طلبان برای تنظیم لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان است، گفت: بنابراین هر کسی از بین اصلاح طلبان نامزد می‌شود باید خودش را در چارچوب این طرح به بدنه اصلاح‌طلبان عرضه کند و از آن طریق خودش را به اثبات برساند.

شکوری‌راد در مورد چگونگی اجرای طرح سرا گفت:بعد از ثبت نام و مشخص شدن نامزدهای انتخاباتی این کار امکان پذیر خواهد بود که در چارچوب این طرح فرآیندهای انتخاباتی در طرح سرا که به صورت بسته و در درون اصلاح‌طلبان است آغاز شود و طبیعتا فعالیت باز در جامعه بعد از تایید صلاحیت‌ها انجام خواهد شد.

وی در رابطه با اینکه با توجه به ناامیدی مردم از لیست امید آیا به جریان اصلاح‌طلبی اعتماد خواهند کرد یا نه، گفت: ناامیدی از لیست امید دو وجه داشت. یک وجه این بود که تیغ نظارت در انتخابات گذشته خیلی افراد را رد صلاحیت کرد به طوری که در برخی حوزه‌ها اساسا نامزد اصلاح‌طلب وجود نداشت فلذا اصلاح‌طلبان مجبور شدند از اصولگرایان معتدل استفاده کنند که آنها بعد از ورود به مجلس به دیگر فراکسیون‌ها پیوستند و علیرغم اینکه ۱۵۵ نفر با لیست امید وارد مجلس دهم شدند اما نهایتا فراکسیون امید توانست ۱۰۵ نماینده را درون خود جای دهد.

این کنشگر سیاسی ادامه داد: حدود ۵۰ نفر از آنها از اساس اصلاح‌طلب نبودند اما به دلیل اینکه افراطیون وارد مجلس نشوند وارد لیست شدند. اما اصلاح‌طلبان در مجلس دهم در اکثریت نبودند که بتوانند تعیین‌کننده باشند. وجه دوم فشارهایی است که بعد از تشکیل مجلس به نمایندگان تحمیل می‌شود هنوز فضای امنیتی بر کشور حکم فرما است. یک نماینده مجلس به دلیل اظهار نظر توبیخ می‌شود بنابراین شهامت اظهار نظر از نمایندگان مردم گرفته شده است. کاری که باید شود این است که فضای امنیتی از کشور رخت ببندد و فضای سیاسی توام با آزادی‌های سیاسی برقرار شود تا نمایندگان به ایفای وظیفه نمایندگی خود را انجام دهند.

وی در مورد اینکه برخی سیاسیون با شورای نگهبان درخواست گفتگو داشتند گفت: این درخواست ها به این دلیل است که شورای نگهبان در عمل دارد این کار را می کند و آنها را ناگزیر کرده که برکند با شورای نگهبان لابی کنند. از همینجا به همه افراد سیاسی می گویم به سراغ شورای نگهبان نروید چرا که این کار باعث جسارت شورای نگهبان در تعیین تکلیف انتخابات شده است.

وی تاکید کرد: آنچه امروز در مجلس می بینید برگزیده شورای نگهبان است چه خوب باشد چه بد. ما بهترین‌های سبد شورای نگهبان را انتخاب کردیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.