بیژن نامدار زنگنه که برای شرکت یکصد و هفتاد و هفتمین اجلاس کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) به وین سفر کرده است، این مطلب را در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه این اجلاس مطرح کرد.

وی در پاسخ به سوال درخصوص پیوستن شش کشور اروپایی به اینستکس، گفت: تازمانی که پول نفت در اینستکس جابه جا نشود اتفاقی نیفتاده است.

زنگنه افزود:‌ اگر پول نفت جابجا شود می‌توان گفت سازوکاری ایجاد شده است. بدون ورود پول نفت به این سیستم اتفاقی نیفتاده است.

از کاهش بیشتر قیمت نفت حمایت می کنیم

وزیر نفت همچنین درپاسخ به این سوال که موضع ایران در قبال کاهش تولید نفت که قرار است در اجلاس پیش رو مورد بررسی قرار گیرد چیست گفت:‌ اگر توافق کاهش تولید نفت تمدید شود این یک دستاورد برای اوپک است اگر هم بیشتر کاهش یابد من حمایت می کنم و دستاورد بزرگتری است.

زنگنه درخواست روسیه برای حذف میعانات گازی از سهم این کشور در چارچوب توافق کاهش تولید نفت را هم «منطقی» خواند و گفت:‌ بحث ما در اوپک درباره میعانات نیست و بحث نفت خام مطرح است. عادلانه نیست چیزی را که ما در محاسبات و معادلات اوپک نداریم از روسیه بخواهیم آن را رعایت کنند.

وی افزود هرچند روسیه عضو اوپک نیست اما باید به گونه ای با این کشور رفتار کرد که با اعضای اوپک رفتار می‌شود. وزیر نفت تصریح کرد که هیچ‌وقت میعانات در محاسبات اوپک نبوده و نخواهد بود. مساله اوپک نفت خام است.

زنگنه در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه وزارت نفت چه تسهیلاتی را برای شرکت های اروپایی مایل به تجارت نفتی با ایران در نظر گرفته که از تحریم‌های آمریکا ترس دارند گفت: ما کاری انجام نمی‌دهیم. اگر آنها ترس دارند خودشان راهش را بلد هستند اما ما کاری برای آنها نمی توانیم انجام دهیم. مگر اینکه بروند مجوز آمریکا را بگیرند یا کارهایی که بقیه کشورها انجام می دهند صورت دهند.

وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگری درباره پیش‌بینی او در خصوص اجلاس اوپک گفت: چیزی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما دلیلی را هم نمی‌بینم که جلسه پیچیده باشد.

وی درباره بازار نفت در سال آینده میلادی هم گفت: قیمت تابع تولید و عرضه و تقاضا است. پیش بینی می شود در سه ماهه اول و دوم سال آینده عرضه نسبت به تقاضا افزایش پیدا کند که در این صورت به قیمت نفت فشار وارد می‌شود.

نگران استیضاح نیستم، فشارهای سیاسی عادی است

زنگنه درباره استیضاحش از سوی مجلس هم گفت نگران نیست و فشارهای سیاسی امری عادی است. وی تصریح کرد:‌ استیضاح حق مجلس است و هر زمان که بخواهد می تواند استیضاح کند و وزیر موظف است که پاسخ دهد. این یک فرآیند عادی است.

وزارت نفت فقط مجری تغییر قیمت بنزین بود، نه تصمیم گیر

درباره تصمیم اخیر دولت برای اصلاح قیمت بنزین، وزیر نفت توضیح داد: این تصمیمی بود که گرفته و به ما ابلاغ شد ما اجرا کردیم. تصمیم را ما نگرفتیم.

وی تصریح کرد که این تصمیم در مرجع قانونی اتخاذ شد و ما هم به خوبی اجرا کردیم.

زنگنه در عین حال تاکید کرد که این تصمیم تاکنون دستاوردهای خوبی را به‌همراه داشته و روزانه ۲۰ میلیون لیتر (البته نمی توان قطعی گفت) از مصرف بنزین را کاهش داده است و به همین خاطر تقاضای عظیمی دربازار برای سی‌ان‌جی ایجاد شده است.

وی افزود شورای اقتصاد تصویب کرده است که برای سی‌ان‌جی سوز کردن بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار وانت بار، ون تاکسی، ون شخصی ۶ هزار و پانصد میلیارد تومان بصورت بلاعوض تخصیص داده شود. وزیر نفت گفت اگر این اتفاق بیفتد نزدیک حداقل نزدیک ۱۰ میلیون لیتر مصرف بنزین کاهش میابد و به جای مصرف بنزین ۳ هزار تومانی سی‌ان‌جی ۶۰۰ تومانی مصرف می‌شود.

وی یادآور شد که ظرفیت جایگاه‌های سوخت ایران برای عرضه سی‌ان‌جی مناسب است و اگر لازم باشد باز هم جایگاه‌های جدید ایجاد می‌کنیم.

زنگنه عنوان کرد که اگر قیمت بنزین اصلاح ‌نمی‌شد باید از سال ۱۴۰۰ واردات بنزین انجام می‌شد اما با این تصمیم دست کم چند سال واردات بنزین ایران به تاخیر می‌افتد.

وزیر نفت در بخش دیگری از اظهاراتش درباره اینکه آیا کاهش احتمالی تولید نفت از سوی اعضای اوپک و همپیمانانش در حالی که برخی کشورها به میان تعهداتش پایبند نیستند، اقدامی خوبی برای جلوگیری از اشباع بازار نفت در ماههای نخست سال آینده است، گفت: به نظرم طبیعی است اعضای اوپک در این شرایط بر مراعات بیشتر تاکید می‌کنند به خصوص آنهایی که فاصله آنها با پایبندی‌شان زیاد است. اگر همین میزان پایبندی رعایت شود، خوب است.

میزان کنونی کاهش تولید نفت اوپک، لازم اما ناکافی

زنگنه درباره اینکه آیا همین میزان کاهش تولید کافی است، پاسخ داد:‌ کافی نیست، اما لازم است. بقیه آن بستگی به تفاهم با غیراوپک دارد اما من به عنوان ایران از هر تصمیمی مبنی بر کاهش تولید که بر سر آن اجماع وجود داشته باشد، حمایت می کنم و هیچ مشکلی با آن ندارم.

وزیر نفت به نامه دیروز خود به مانوئل کودو، رئیس دوره‌ای اوپک اشاره کرد و گفت: بنده دیروز در این نامه ای از ایشان خواستم که این موضوع را که ایران هم اکنون به دلیل شرایط خاص و کاهش غیرداوطلبانه تحت فشارهای غیرقانونی آمریکا است را به اعضا منعکس کند؛ البته ایران تنها نیست و کشورهای دیگر هم هستند که از سهمیه تاریخ خود و آخرین سهمیه مصوب اوپک خیلی کمتر تولید می کنند. به همین دلیل یک عده کشورهای دیگر از این فرصت استفاده و تولید بیشتری می‌کنند.

تحریم ها برداشته شود، هیچ محدودیتی را برای تولید نفت ایران نخواهیم پذیرفت

زنگنه با اشاره به اینکه اگر تحریم‌ها برداشته شود، من هیچ محدودیتی را برای تولید ایران نخواهم پذیرفت و در بالاترین حد ظرفیت ایران تولید خواهم کرد، ادامه داد: در آینده کسانی که هم اکنون بیشتر تولید کرده‌اند باید کاهش بیشتری دهند؛ این موضوعی است که حق ملت و مردم ماست و من اینجا بر آن اصرار دارم.

وی با بیان اینکه کشورهای دیگری هم مانند لیبی و ونزوئلا نیز تحت شرایط تحریم هستند که نمایندگان آنها اینجا هستند و حتما در مورد این موضوع موضع‌گیری خواهند کردند، اظهار کرد: اما من از جانب مردم ایران می گویم که من یک بشکه کاهش غیرمنطقی را نمی‌پذیرم و کسانی که از این فرصت خارج شدن نفت ایران از بازار استفاده می‌کنند و بیشتر تولید دارند باید در مقابل تولید بیشتر کنونی در آینده کاهش بیشتر هم انجام دهند و نباید توقع داشته باشند که ایران بعد از برداشته شدن تحریم بلافاصله اگر کاهشی نیاز بود به این سیستم بپیوندد.

وزیر نفت تاکید کرد:‌ به هر حال این حق ماست که هم اکنون به دلیل غیرقانونی و خارج از اراده از ما می گیرند و ما در آینده انتظار داریم که این موضوع حتما منظور شود و ما حتما به این ترتیب عمل خواهیم کرد.

کوچک شدن سهم اوپک در بازار جهانی

زنگنه درباره کوچک شدن سهم اوپک از بازار جهانی هم عنوان کرد: ‌این یک واقعیتی است که بیش از ۴۵ سال است در اوپک اتفاق می‌افتد. اوپک مرتب سهمش را به بهای رسیدن به قیمت هدف از دست می‌دهد.

او از ادامه این رویه ابراز نگرانی کرد و گفت: من این مساله را یک تناقض ساختاری در کشورهای تولید کننده نفت اوپک می دانم. آنها از یک طرف سهم خود را از دست می‌دهند و از طرف دیگر قیمت مناسب می‌خواهند.

وزیر نفت افزود:‌ سیاستمداران از یک سوی کوتاه مدت به موضوع نگاه می‌کنند و قیمت بالا می‌خواهند، از سوی دیگر کارشانسان بازار انرژی می گویند بهتر است سهم خود را حفظ کنیم. ولی در ۵۰ سال گذشته همواره سیاستمداران برده‌اند. یعنی اوپک سهم خود را مرتب کاهش داده به بهای اینکه قیمت را به اهداف مورد نظرش برساند.

او راهکار خود را اینگونه توضیح داد که اگر قیمت نفت پایین بود اکنون نفت شل آمریکا هم نبود. وزیر نفت، قیمت بالای این کالای استراتژیک را مسبب اصلی مازاد عرضه نفت غیر اوپک در بازار و ظهور نفت شل آمریکا دانست.

زنگنه در پاسخ به این سووال که آیا تمدید توافق کاهش نفت را در نشست امروز اوپک ترجیح می‌دهد گفت: من چنین چیزی نگفتم. نباید اینگونه تلقی شود که اگر این توافق تمدید شد ما شکست خوردیم. این یک دستاورد است و اگر تولید نفت کاهش بیشتری پیدا کند آن هم یک دستاورد است.

باید اختلافات میان کشورهای منطقه حل شود

او درباره احتمال گرم شدن روابط ایران و عربستان هم گفت: ما در منطقه کنار هم هستیم و باید اختلافاتمان را حل کنیم ولی آمریکا زورگویی می‌کند و باید دست از زورگویی بردارد.

وزیر نفت گفت؛ این کشور هر چهار روز یک بار دنبال این است که حکومت ایران را تغییر دهد. وقتی می بیند نمی‌شود دوباره مواضعش را عوض می‌کند.

زنگنه تصریح کرد: ‌آمریکا باید از خود درگیری دست بردارد و قبول کند که ملت ایران، ملت بزرگی است که خودش می خواهد حکومت را مدیریت کند. وی تصریح کرد آمریکا باید تمام تحریم‌های نفتی و بانکی را بردارد تا زمینه مذاکره با ایران فراهم شود. وزیر نفت توضیح داد اگر فقط تحریم‌های نفتی برداشته شود «ما صادر می کنیم اما پول آن را نمی توانیم دریافت کنیم»

یکصد و هفتاد و هفتمین نشست اوپک و هفتیمن نشست وزیران اوپک و غیر اوپک بر اساس برنامه اعلامی دبیرخانه این سازمان، امروز(پنجشنبه) و جمعه (۱۴و ۱۵ آذرماه) ساعت ۳ به وقت اروپای مرکزی در مقر این سازمان در وین برگزار می شود. زنگنه امروز در راس هیاتی از وزارت نفت برای شرکت اجلاس اوپک وارد وین شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.