تارنمای خبری هیل بامداد شنبه گزارش داد که «پت سیپولون» مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نامه‌ای به رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان ضمن محکوم کردن تحقیقات استیضاح ترامپ، خواستار توقف این فرایند شد.

مجلس نمایندگان آمریکا از ترامپ دعوت کرده بود در نشست‌های تحقیقات استیضاح و شهادت‌دهی شرکت و در صورت وجود شاهدانی یا مدارکی دیگر، آن‌ها را به این مجلس معرفی کند.

در همین راستا، «جرد نادلر» رئیس دمکرات کمیته قضایی مجلس نمایندگان یک هفته به کاخ سفید مهلت داده بود تا مشارکت یا عدم مشارکت خود در این جلسات را اعلام کند که این فرصت ۵ عصر جمعه (به وقت واشنگتن) به پایان رسید.

نامه مشاور ترامپ که همزمان با پایان یافتن این ضرب الاجل به کمیته قضایی مجلس نمایندگان ارسال شده، حاکی از آن است که کاخ سفید هیچ همکاری در این زمینه با مجلس نمایندگان نخواهد داشت و نماینده‌ای به این جلسات نمی‌فرستد.

سیپولون در انتهای نامه خود با نقل قول از ترامپ نوشته که وی منتظر پایان فرایند استیضاح در مجلس نمایندگان خواهد ماند و وقتی نوبت سنا برای «محاکمه» برسد، دمکرات‌ها در آنجا شکست خورده و این فرایند بی‌نتیجه خواهد ماند.

روز پنجشنبه پیش از آنکه کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا درباره مبانی حقوقی استیضاح ترامپ تصمیم‌گیری کند، نانسی پلوسی رئیس دمکرات این مجلس به این کمیته دستور داد که طرح استیضاح را تدوین کند.

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه جلسه‌ای تشکیل داده بود که در آن، سه کارشناس قانون اساسی و حقوق گفتند ترامپ مرتکب تخلفی شده که طبق قانون اساسی قابل استیضاح است. این سه نفر توسط دموکرات‌ها دعوت شده بودند.

یک کارشناس دیگر نیز بنا به دعوت جمهوریخواهان در این جلسه حاضر شده بود. این کارشناس گفت که اقدام دموکرات‌ها برای انجام تحقیقات در مورد استیضاح ترامپ، ناقص و عجولانه است.

موضوع استیضاح ترامپ زمانی ابعاد جدی به خود گرفت که یک افشاگر ناشناس فاش کرد او در تماس تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهوری اوکراین، از وی خواسته بود تا درباره عملکرد مالی پسر «جو بایدن» در شرکت اوکراینی «بوریسما» تحقیق کند.

بایدن مهمترین رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به شمار می‌آید. هدف ترامپ از اعمال فشار بر اوکراین، پرونده‌سازی برای ضربه زدن به بایدن تعبیر شده است.

نمایندگان دمکرات این اقدام ترامپ را سوء استفاده از قدرت تلقی کرده و تحقیقات در خصوص امکان استیضاح وی بر مبنای این اتهام را آغاز کردند.

کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا که محور تحقیقات استیضاح بود، روز سه‌شنبه گزارش اولیه استیضاح را منتشر کرد و ساعاتی بعد از انتشار نیز آن را با توجه به اکثریت دمکرات‌ها در این کمیته، به تصویب رساند.

اگر مفاد قانون اساسی استیضاح در رای‌گیری نهایی در مجلس نمایندگان تصویب شود، سنا برای محاکمه ترامپ تشکیل جلسه خواهد داد. سنا در این جلسه تصمیم خواهد گرفت که آیا ترامپ را برکنار کند یا نه. دمکرات‌ها برای پیروز شدن در دعوای استیضاح، نیازمند دو سوم آرای سنا هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.