سال ۱۳۹۵ بود که همزمان با مطرح شدن بیشتر موضوع کودک همسری، جمعیت امام علی (ع)، پژوهشی را در ۱۷ استان کشور انجام داد با عنوان ازدواج کودک در سکونتگاه‌های فقیر ایران. بیش از ۱۰۰ نفر بر روی این پژوهش کار می‌کردند و ۶۰۰ مورد از کودکانی که ازدواج کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند و درباره اینکه آیا از ازدواجشان راضی هستند یا خیر و دیگر مسائل پرسشنامه تهیه شده بود. جامعه هدف این پژوهش زنان و مردان زیر ۳۵ سال بودند که قبل از ۱۸ سالگی ازدواج کرده بودند. گرایش‌ به کودک‌همسری، آمار کودک‌همسری، علل کودک‌همسری، پیامدهای کودک‌همسری و غیره از جمله موارد مطرح شده در پرسشنامه‌های این پژوهش بود.

نتایج این پژوهش در تمامی شهرها درباره علل کودک همسری شباهت بسیاری به یکدیگر داشت و شامل مواردی همچون مسائل مالی خانواده، اعتیاد خانواده، جلوگیری از تحصیل دختران و پسران و آداب و سنن می‌شد.

زهرا کهرام یکی از افراد اصلی این پژوهش، ضمن تاکید بر این عوامل با بیان اینکه در کشور ما فروش دختران با عناوین مختلفی اتفاق می‌افتد که یک دختر را به مردان سن بالا می‌فروشند، به خبرآنلاین می‌گوید: «این امر حتی بدین شکل اتفاق می‌افتد که دختری ۱۰ ، ۱۱ ساله به عنوان همسر سوم یا چهارم  مردی ۵۰ ساله عقد می‌شود و در ازای آن خانواده هدیه‌ای مثل ماشین و مقداری پول و ...دریافت می‌کند. عده‌ای از دخترانی که به سوالات پژوهش ما پاسخ دادند گفتند که برای فرار از خانواده تن به ازدواج داده‌اند و عده دیگری گفتند که به خاطر نگاه فرهنگی‌ای که وجود دارد که دختر باید زود ازدواج کند، ازدواج کرده‌اند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.