جواد حسین‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که آنفلوانزا به شکل جهان‌گیر (پاندمی)، همه‌گیری (وسیع، کوچک، منطقه‌ای)، همه‌گیری طغیان و تک‌گیر مشاهده می‌شود، اظهار کرد: میزان حمله در همه‌گیری‌هایی که در اجتماعات بزرگ اتفاق می‌افتد معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است در حالی که در اجتماعات بسته، مثل مدارس شبانه‌روزی و یا خانه سالمندان به ۵۰ درصد و بیشتر می‌رسد. همه‌گیری‌ها در مناطق معتدل معمولا بیشتر در زمستان و در نواحی گرمسیر اغلب در ماه‌های بارانی سال است.

وی افزود: اهمیت آنفلوانزا در سرعت انتشار، همه‌گیری، وسعت و تعداد مبتلایان و شدت عوارض آن به خصوص ذات‌الریه ویروسی و باکتریایی است.

این متخصص اضافه کرد: در همه‌گیری بزرگ، شکل شدید یا کشنده بیماری بیشتر نزد سالمندان و افرادی است که به دلیل بیماری مزمن قلبی _ ریوی، کلیوی، بیماری‌های متابولیک، کم‌خونی و یا نارسایی‌های ایمنی بدن ناتوان شده‌اند، می‌شود و برآورد میزان کشندگی بیماری آنفلوانزای فصلی در جمعیت انسانی بین نیم تا یک درصد محاسبه شده است.

حسین‌خانی با اشاره به علائم آنفلوانزا، اظهار کرد: آنفلوانزا بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که با تب، سرفه، سردرد، گلودرد، درد عضلانی، تعریق، آب‌ریزش بینی و گاهی اسهال و استفراغ تظاهر می‌کند که در این میان تب و سرفه به عنوان علائم کلیدی مطرح هستند که سرفه اغلب شدید و برای مدتی ادامه می‌یابد ولی سایر نشانه‌های بیماری بعد از ۲ تا ۷ روز خود به خود بهبود پیدا می‌کند.

این متخصص با بیان این‌که شایع‌ترین راه انتقال ویروس آنفلوانزای انسانی فصلی به صورت فرد به فرد با واسطه قطرات تنفسی بزرگ است، ادامه داد: انتقال از طریق قطرات تنفسی بزرگ نیازمند تماس نزدیک بیمار و فرد سالم است چون این قطرات به صورت معلق در هوا باقی نمی‌مانند و عموماً فاصله کمتر از یک متر را طی می‌کند.

وی بیان کرد: انتقال از طریق قطرات تنفسی، نیازمند تماس نزدیک بیمار و فرد سالم است چون این قطرات به صورت معلق در هوا باقی نمی‌مانند و عموما فاصله‌ای کمتر از یک متر را طی می‌کنند.

حسین‌خانی تاکید کرد: احتمال انتقال عفونت از راه‌هایی مانند اشیا و بزاق هنوز نامشخص است؛ اما تمام ترشحات تنفسی و مایعات بدن بیماران آلوده به طور بالقوه آلوده‌کننده و بیماری‌زا تلقی می‌شود.

این متخصص با اشاره به علائم بیماری آنفلوانزای فصلی، ادامه داد: شاه علامت‌ها شامل تب و بدن درد، سردرد، سرفه، گلودرد، اسهال و استفراغ درصد قابل توجهی از افراد آلوده، آب‌ریزش یا گرفتگی بینی، لرز و احساس خستگی است.

وی با اشاره به گروه‌های پر خطر ابتلا به این بیماری، افزود سنین بالای ۶۵ سال، کودکان زیر پنج سال، زنان‌حامله، افراد دچار بیماری تنفسی مزمن در هر گروه سنی و افراد دچار نقص ایمنی گروه‌های پرخطر برای ابتلا به این ویروس هستند.

این متخصص با بیان این‌که مطالعات بر روی آنفلوانزای فصلی نشان می‌دهد که فرد مبتلا از یک روز قبل از بروز علائم تا هفت روز بعد از بروز آن می‌تواند بیماری را به افراد دیگری انتقال دهد، گفت: دوره عفونت‌زایی در کودکان و خصوصاً کودکان کم سن و سال ممکن است طولانی‌تر باشد.

وی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات و موازین پیشگیری از سرایت آنفلوانزا به دیگران، یادآور شد: توصیه به استراحت در منزل، مراجعه به پزشک، پرهیز از تماس با افراد سالم، پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه، رعایت بهداشت دست‌ها، رعایت فاصله تماس با دیگران و تا حد امکان پرهیز بیماران از حضور در اماکن شلوغ اشاره کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.