به گزارش شبکه خبری الجزیره، نخست وزیر سودان افزود: باید به حل سیاسی بحران در یمن رسید.

امارات متحده عربی و سودان در ماه‌های اخیر خروج بخشی از نظامیان‌شان در یمن را آغاز کرده‌اند؛ نیروهایی که از فروردین ۹۴ در قالب ائتلاف سعودی در یمن حضور دارند.

با آغاز عملیات نظامی ائتلاف متجاوز سعودی در یمن در سال ۲۰۱۵ موسوم به عملیات "طوفان قاطعیت"، سودان از مشارکت چهار فروند از جنگنده‌هایش در این عملیات خبر داد اما تنها دو فروند آنها به کار گرفته شد.

مشارکت نیروی هوایی سودان در یمن به مرور زمان کم‌رنگ‌تر شد و به دستکم یک درصد رسید و دیگر در هیچ یک از رشته عملیات هوایی ائتلاف مشارکت نکرد.

حمدوک همچنین در خصوص سفر اخیر خود به آمریکا و دیدار با مقام‌های این کشور، گفت: با واشنگتن برای افزایش سطح نمایندگی دیپلماتیک توافق کردیم.

 وی اضافه کرد: برای اینکه سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج شود، اقداماتی باید صورت گیرد.

چهارشنبه گذشته مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود: ایالت متحده برای افزایش روابط دیپلماتیک میان دو کشور، تبادل سفیر با سودان را انجام می‌دهد.

عبدالله حمدوک ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد) به عنوان نخست وزیر جدید سودان انتخاب شد و از آن زمان رهبری دولت انتقالی سودان را بر عهده دارد.

تبادل سفرا میان آمریکا و سودان همزمان با سفر «عبدالله حمدوک» نخست وزیر دولت انتقالی سودان به واشنگتن صورت گرفته است.

حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم و به دنبال آن، رفع کامل تحریم‌های آمریکا علیه سودان، محور مباحث نخست وزیر سودان با مقامات آمریکا بوده است.

دولت آمریکا در سال ۱۹۹۷ نام سودان را به دلیل درگیری‌های دارفور، در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داد و این کشور را تحریم کرد.

دولت ترامپ در ششم اکتبر ۲۰۱۷ (۱۴ مهر ۱۳۹۶) تحریم‌های اقتصادی و ممنوعیت تجاری اعمال شده علیه سودان را از سال ۱۹۹۷ لغو کرد؛ اما معاملات آنچنانی با این کشور از طریق دلار صورت نمی‌گیرد؛ زیرا اکثر بانک‌های اروپایی منتظرند سودان از لیست تروریسم خارج شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.