در روزهای اخیر هرچند به نظر می‌رسید اقبال عمومی نسبت به کاندیداتوری در این دوره از انتخابات کاهش پیدا می‌کند، اما محمدجمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور اعلام کرد که حدود ۱۶ هزار نفر برای انتخابات آینده ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به دوره قبلی حدود چهارهزار نفر افزایش داشته است.

 اصلاح‌طلبان آمدند

باوجود اعتراضات آبان ۹۸ و فشار افکار عمومی نسبت به ناکارآمدی مجلس دهم و همچنین فراکسیون امید، اصلاح‌طلبان اعلام کردند که در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد؛ هرچند با بن‌بست رد صلاحیت مواجه شوند. در همین راستا علی شکوری‌راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت، ابتدا در بیانیه‌ای نوشت: نظر به احساس مسئولیت حزبی در قبال سرنوشت کشور و مردم و با توجه به فرصت محدود ثبت‌نام، در بررسی‌های خود به این جمع‌بندی رسیده‌ام که هنوز شرایط برای ارزیابی اینکه آیا مفهوم انتخابات شکل‌گرفته است یا نه، زود است و اکنون نمی‌توان رفتار دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات را به‌درستی ارزیابی کرد لذا به اعضای خود در سراسر کشور اعلام می‌دارم که «فعلاً» فرصت ثبت‌نام در انتخابات را از دست ندهند.

دبیر کل حزب اتحاد ملت ساعاتی بعد از این بیانیه، در ساختمان وزارت کشور حاضر شد و برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کرد. شکوری‌راد در همان‌جا به خبرنگار اعتمادآنلاین گفت، اعتراضات اخیر باعث ریزش رأی‌ اصلاح‌طلبان نشده، چون اعتراضات در مناطق مرفه که پایگاه رأیشان هست صورت نگرفته بلکه در مناطق حاشیه‌ای محروم و فقیرنشین که پایگاه حزب رقیبشان بوده رخ‌داده است.

آذر منصوری قائم‌مقام حزب اتحاد ملت هم برای حضور در انتخابات آینده ثبت‌نام کرد و دلیل حضور خود را تشویق زنان برای حضور و ثبت‌نام عنوان کرد و دراین‌باره به خبرنگار ایرنا گفت: «هرچه ثبت‌نام بیشتر باشد پس از اعلام احراز صلاحیت‌ها دست ما برای بستن لیست بازتر خواهد بود».

البته منصوری در حالی برای انتخابات مجلس آینده ثبت‌نام کرد که روز گذشته، خبر احضارش به دادسرای فرهنگ و رسانه را با اتهام اجتماع و تبانی بر ضد امنیت داخلی کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام، در صفحه توییترش قرار داده بود. علاوه بر این حسین نقاشی و امیر آریازند از دیگر اعضای این حزب نیز، برای شرکت در انتخابات آینده، داوطلب شدند.

پیامی از حصر

جمعه هشتم آذرماه، اعتمادآنلاین خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی که نه سال است در حصر خانگی به سر می‌برد، در پیامی خواستار مشارکت هر چه بیشتر مردم در انتخابات شد. بعداز این الیاس حضرتی قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، محمدعلی افشانی و  عبدالحسن مقتدایی از اعضای این حزب و رحیم ابوالحسنی رئیس دفتر سیاسی اعتمادملی برای شرکت در انتخابات آینده ثبت‌نام کردند. حضرتی در حال  ثبت‌نام در محل وزارت کشور گفته بود:« به دستور کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی برای انتخابات مجلس یازدهم آمدم. نامه استعفا را در دست دارم، اما حضورم یک تصمیم تشکیلاتی است».

از سوی دیگر عماد بهاور که یکی از چهره‌های جوان اصلاح‌طلب شناخته می‌شود و در حال حاضر هم در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان حضور دارد، کاندیدای انتخابات مجلس آینده شد. بهاور بعد از حوادث سال ۸۸ با اتهام اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و عضویت در نهضت آزادی به حبس محکوم‌شده بود و درنهایت نیز پس از تحمل پنج سال زندان در سال ۹۳، به دلیل نقض حکم وی در دیوان عالی کشور، از زندان آزاد شد.

جواد امام، رئیس بنیاد باران نیز از دیگر فعالان سیاسی اصلاح‌طلب است که در آخرین ساعات ثبت‌نام، برای انتخابات آینده کاندیدا شد. احمد حکیمی پور، دبیر کل حزب اراده ملت ایران نیز که سابقه نمایندگی دوره چهارم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کرد.

 

مجلسی‌ها و رد صلاحیتی‌های سابق

داریوش قنبری، نماینده مردم ایلام در مجلس هشتم که صلاحیتش در دوره قبلی، احراز نشد بار دیگر در انتخابات مجلس آینده ثبت‌نام کرد. همچنین ابراهیم اصغرزاده، نماینده مجلس سوم در تهران و عضو شورای اول شهر تهران نیز کاندیدای شرکت در انتخابات مجلس یازدهم شد هرچند صلاحیت او نیز در انتخابات مجلس در دوره‌های مختلف، از طرف شورای نگهبان رد شده بود. اکبر اعلمی نماینده دوره‌های ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی هم که نتوانسته بود در دوره قبلی هم از شورای نگهبان تأیید صلاحیت بگیرد، بار دیگر برای انتخابات آینده ثبت‌نام کرد.

مجلس دهمی‌هایی که نیامدند

بر اساس گزارش‌های به‌دست‌آمده به نظر می‌رسد از بین ۲۹۰ نماینده مجلس دوره دهم؛ تنها ۱۶ نفر برای انتخابات بعدی ثبت‌نام نکرده‌اند. از بین لیست ۳۰ نفره‌ای که اصلاح‌طلبان در انتخابات قبلی در تهران ارائه کردند ۶ نفر از حضور در انتخابات دوره یازدهم کناره گرفتند که پروانه سلحشوری، محمدجواد فتحی، محمدرضا عارف، فاطمه حسینی، کاظم جلالی و علی نوبخت ازجمله این نمایندگان هستند. ازاین‌بین پروانه سلحشوری در صفحه توییتر خود اعلام کرد که ساختارهای محدودکننده اقتدار مجلس، نادیده گرفتن نظر و خواست مردم، رویه نامناسب نظارت استصوابی و اتفاقات پاییز ۹۸ ازجمله دلایل او برای عدم شرکت در انتخابات آینده است. عارف نیز در همین باره گفته بود: « مردم برای شرکت در انتخابات اصرار داشتند اما نمی‌آیم». البته بعضی معتقدند عارف با امید شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده، عطای نمایندگی و ریاست فراکسیون امید در دوره بعدی را به لقایش بخشیده است. کاظم جلالی هم پیش‌از این به‌عنوان سفیر ایران در مسکو انتخاب‌ شده و از سمت نمایندگی خود استعفا داده بود.

 علی لاریجانی نماینده مردم قم که برای ۱۲ سال سکان ریاست مجلس شورای اسلامی را در اختیار داشت این بار برای انتخابات یازدهم کاندیدا نشد که برخی معتقدند او سودای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ را در سر دارد. مرتضی نطنزی نماینده مردم نطنز نیز به علت بیماری به رحمت ایزدی پیوست. محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و شاندیز هم که با رأی نمایندگان مجلس دهم به‌عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب‌شده بود.

احمد سالک و حمیدرضا فولاد نمایندگان مردم اصفهان، سیامک مره صدق نماینده کلیمیان در مجلس، محمد عزیزی نماینده ابهر، محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان، ، فریدون احمدی نماینده زنجان و حسین سلیمانی نماینده کنگاور نیز در انتخابات آینده شرکت نکردند.

نمایندگانی که می‌خواهند بمانند

با این‌ وجود اکثر امیدی‌های مجلس دهم، برای انتخابات یازدهم هم ثبت‌نام کرده‌اند؛ محمدرضا بادامچی، الیاس حضرتی، علیرضا رحیمی، علی مطهری، فاطمه ذوالقدر، فاطمه سعیدی، عبدالکریم حسین‌زاده و طیبه سیاوشی ازجمله چهره‌ها و نمایندگان مردم تهران هستند که بار دیگر برای انتخابات آینده ثبت‌نام کردند. دراین‌ بین اما محمود صادقی دیگر نماینده مردم تهران که در موعد اعتراضات آبان ماه اعلام استعفا کرده بود، کاندیدای انتخابات بعدی شد و موردانتقاد افکار عمومی قرار گرفت. با این‌حال صادقی در همین باره گفته که من استعفای خودم را نوشتم و تحویل مجلس دادم، ولی بعدها به توصیه انجمن اسلامی دانشگاه تربیت مدرس و درخواست تعدادی از مردم کناره‌گیری نکردم.

قاسم میرزایی نیکو، نماینده مردم دماوند هم درباره دلیل شرکت خود در انتخابات گفته: «محمد خاتمی در نشست‌های گوناگون از چهره‌های اصلاح‌طلب خواسته‌ که به‌ شیوه گسترده و پررنگ در انتخابات مجلس نامزد شوند». محمدرضا تابش نماینده مردم ارکان یزد نیز که پیش‌تر اعلام کرده بود برای انتخابات بعدی کاندیدا نمی‌شود، برای انتخابات دوره یازدهم ثبت‌نام کرد. حشمت‌الله فلاحت پیشه که در حال حاضر نماینده مردم اسلام‌آباد غرب است بار دیگر برای شرکت انتخابات آینده داوطلب شد؛ هرچند او هم پیش‌تر گفته بود که دیگر در دوره یازدهم کاندیدای نمایندگی مجلس نخواهد شد. 

ثبت‌نام پنج عضو مجمع تشخیص مصلحت در انتخابات مجلس

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نیز روز گذشته برای انتخابات مجلس آینده ثبت‌نام کرد. مصباحی مقدم درباره دلیل حضورش گفته است: «آیت‌الله موحدی کرمانی استخاره کردند، خوب آمد، کاندیدا شدم». مجید انصاری، مصطفی میرسلیم و حسین مظفر نیز از دیگر از اعضای مجمع تشخیص هستند که برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کردند.

البته حضور محمدباقر قالیباف، عضو فعلی مجمع تشخیص و شهردار اسبق تهران یکی از جنجالی‌ترین ثبت‌نام‌های مجلس اخیر بود. قالیباف که از مدت‌ها قبل طرح مجلس نو را مطرح کرده بود، روز گذشته بعدازآنکه سخنرانی‌اش در دانشگاه علامه طباطبایی پایان یافت راهی محل ثبت‌نام شد.

حضور و چگونگی ثبت‌نام قالیباف اما حاشیه‌ساز شد چراکه خبرنگاران و اصحاب رسانه حاضر در محل، خبر دادند که او بدون رعایت صف و نوبت به‌صورت ویژه ثبت‌نام کرده است. فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران نیز این خبر را تأیید کرد و گفت: «در آخرین روز ثبت‌نام که همراه دیگر داوطلبان در صف انتظار ثبت‌نام بودم، باخبر شدم نامزدی بدون احترام به حقوق دیگران و بی‌توجه به بدیهی‌ترین چهارچوب‌ها، به طرزی خاص و خارج از نوبت وارد محل ثبت‌نام‌شده است. بی‌جهت نیست که گفته‌اند:  دوصد گفته، چون نیم کردار نیست!»

حضور جنجالی قالیباف و قالیبافی‌ها

درحالی‌که دیگر حضور شهردار اسبق تهران و تلاش او برای ریاست قوه مقننه بر کسی پوشیده نیست، حضور اطرافیان او و ثبت‌نام آنها برای انتخابات بعدی نیز قابل‌توجه است. سید مجید حسینی، از مشاوران قالیباف که در سال‌های اخیر در صداوسیما و دانشگاه‌های کشور علیه مافیای کنکور اظهارنظر می‌کرد ازجمله کسانی است که برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کرده است.

از سوی دیگر حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در انتخابات سال ۹۲، رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف بود هم برای انتخابات بعدی ثبت‌نام کرده. محسن پیر هادی، دبیر کل حزب پیشرفت و عدالت و سعید احدیان، مدیرمسئول روزنامه خراسان هم ازجمله نزدیکان قالیباف‌اند که به دنبال و شاید به توصیه او کاندیدا شدند.

صف طویل مدیران احمدی‌نژاد

هرچند از مدت‌ها قبل گمانه‌زنی‌هایی برای احتمال ثبت‌نام محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری اسبق در انتخابات مجلس و یا لیست دهی او مطرح‌شده بود، او برای انتخابات مجلس کاندیدا نشد. بااین‌ وجود طی روزهای گذشته تعداد زیادی از اعضای دولت و معاونانش و همچنین مدیران میانی او در دولت‌های نهم و دهم ثبت‌نام کردند. سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم و قائم‌مقام وزیر علوم در دولت نهم، رضا تقی پور وزیر ارتباطات، محمدمهدی زاهدی وزیر علوم دولت نهم، سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی در دولت‌های نهم و دهم، محمد عباسی وزیر تعاون دولت در دوره نهم و دهم و وزیر ورزش و جوانان در دولت نهم، فاطمه جوادی معاون احمدی‌نژاد و رئیس سازمان محیط‌زیست دولت نهم، مسعود زریبافان معاون احمدی‌نژاد و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت نهم، محمدرضا میر تاج‌الدینی معاون پارلمانی احمدی‌نژاد، علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی دولت دهم و استاندار اردبیل در دولت نهم،عبدالرضا مصری وزیر رفاه و تأمین اجتماعی دولت نهم و سفیر ایران در ونزوئلا دولت دهم، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش‌وپرورش دولت دهم، محمد سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت نهم، محمدحسن طریقت منفرد وزیر بهداشت دولت دهم، صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی دولت دهم، فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی دولت دهم، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه دولت دهم، سید مهدی هاشمی معاون عمرانی وزارت کشور در دولت نهم، غلامرضا خواجه سروی معاون وزیر علوم دولت دهم، مجید امیدی شهرکی مدیرعامل خبرگزاری ایرنا در دولت دهم، بهروز مرادی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی در دولت دهم و سید رضا اسماعیلی‌تبار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در دولت دهم ازجمله نزدیکان احمدی‌نژاد هستند که برای انتخابات بعدی ثبت‌نام کردند.

عبدالرضا داوری، از دیگر نزدیکان احمدی‌نژاد که اخیراً نیز بازداشت‌شده است، نیز در انتخابات مجلس ثبت‌نام کرد. داوری ازآنجاکه در بازداشت به سر می‌برد وکیل خود را به محل ثبت‌نام فرستاده بود.

حضور جمعی پایداری‌ها برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس

مرتضی آقا تهرانی دبیر کل جبهه پایداری، علیرضا زاکانی، علی خضریان، سید محمود نبویان، محمد سلیمانی، فاطمه آلیا، محمد مسعودی، سید هاشم مسعودی و محمدرضا حسینی از اعضای جبهه پایداری هستند که در روزهای گذشته برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کرده‌اند. البته دراین‌بین علیرضا زاکانی، مجتبی ذوالنور و احمد امیرآبادی فراهانی همزمان باهم در محل ثبت‌نام حاضر و از حوزه قم برای انتخابات آینده کاندیدا شدند.

حمید رسایی از اعضای جبهه پایداری است که در دوره قبلی نیز از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد، بااین‌حال او دوباره کاندیدای مجلس یازدهم شد و با در دست داشتن کلیدی در دست سعی کرد که از همین ابتدا، دولت حسن روحانی را به سخره بگیرد. همچنین وحید یامین پور، مجری صداوسیما و از نزدیکان به جبهه پایداری که در سال‌های فعالیت خود بارها به‌صراحت سعی در تخریب دولت داشته است، برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کرد. قاسم روانبخش هم که از شاگردان آیت‌الله مصباح یزدی به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر انتقادهای جدی‌ای را نسبت به محمود احمدی‌نژاد مطرح کرده از دیگرکسانی است که برای انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا شد.

حضور چند مدیر سابق روحانی

 شهیندخت ملاوردی، معاون سابق رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده نیز ازجمله فعالان اصلاح‌طلبی است که روز گذشته برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس ثبت‌نام کرد. محمدحسین مقیمی استاندار تهران و محمدرضا خباز، استاندار خراسان شمالی هم بعد از طرح ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان از سمت خود کناره گرفتند برای انتخابات مجلس کاندیدا شدند. الهام امین زاده، معاون حقوقی دولت یازدهم روحانی نیز از دیگر دولتی‌هایی است که در روزهای گذشته کاندیداتوری خود در انتخابات مجلس یازدهم را ثبت کرد.

ثبت‌نام پرشور اصولگرایان

بعدازآنکه موج نارضایتی نسبت به عملکرد فراکسیون امید و دولت روحانی، پدید آمد اصولگرایان فریاد شادی سر دادند که اکثریت مجلس یازدهم با آنها خواهد بود. درعین‌حال نیز، با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان معتقدند باوجود نظارت استصوابی صلاحیتشان برای کاندیداتوری رد خواهد شد؛ به نظر می‌رسد که اصولگرایان فرصت را غنیمت شمرده و فله‌ای دست به ثبت‌نام در انتخابات زده‌اند. موسی غضنفرآبادی رئیس فعلی دادگاه‌های انقلاب تهران، محمدصادق کوشکی، عبدالحسین روح‌الامینی، لاله افتخاری، فاطمه رهبر، ابراهیم انصاریان داماد آیت‌الله مهدی کنی، مجتبی رحماندوست و تعداد قابل‌توجهی دیگر برای شرکت در انتخابات آینده ثبت‌نام کردند.

استادان دانشگاه هم آمدند

در  میان طیف‌های مختلف سیاسی و حضور و ثبت‌نام آنان برای انتخابات، چند تن از اساتید دانشگاه نیز ازجمله سعید زیباکلام استاد فلسفه دانشگاه تهران، حسین راغفر اقتصاددان و استاد دانشگاه الزهرا و همچنین احمد نقیب زاده استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.