رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با شبکه دولتی "تی.آر.تی" این کشور اظهار کرد: اگر لیبی بخواهد،‌ ترکیه به صورت مستقل تصمیم‌گیری خواهد کرد و هرگز در چنین موردی به اجازه کسی نیاز نخواهیم داشت، ترکیه برای هرگونه حمایت از لیبی آماده است.

رئیس جمهور ترکیه همچنین اشاره کرد که روسیه، امارات و مصر با کمک‌های نظامی به لیبی تحریم‌های سازمان ملل را نقض کردند.

اردوغان در ادامه از تمایل خود به گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود برای بررسی وضعیت لیبی پیش از دیدار برنامه‌ریزی‌ شده‌شان در تاریخ هشتم ژانویه آتی در استانبول سخن گفت.

رئیس جمهور ترکیه ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه پوتین در دیدگاه خود نسبت به خلیفه حفتر بازنگری کند، هشدار داد در صورتی که پوتین دیدگاه خود را تغییر ندهد، احتمال دارد لیبی به "سوریه جدید" تبدیل شود.

اردوغان در ادامه این مصاحبه، پیرامون توافق ترکیه با لیبی گفت: آنکارا با اتکا به حقوق خود برگرفته از قوانین بین المللی توافق‌نامه‌های دریایی و نفتی را با دولت لیبی به امضا رسانده است. این توافق‌نامه‌ها مغایر با قوانین بین‌المللی نبوده و ترکیه قاطعیت خود در دفاع از حقوق قانونی خود را به افکار عمومی جهان نشان داد.

وی با اشاره به قصد آنکارا برای خرید یک کشتی حفاری دیگر گفت: ما این فعالیت‌ها را نه تنها در دریای مدیترانه بلکه در دریای سیاه و حتی در آب‌های بین المللی ادامه خواهیم داد. برخی‌ها در داخل و خارج از ترکیه از امضای توافق‌نامه میان ترکیه و لیبی ناخرسند هستند، دیگر کشورها تا امروز در مورد مدیترانه شرقی معامله می‌کنند٬‌ دیگر اینگونه نخواهد بود، ما نیز خواهان مطالبات خود هستیم. 

اردوغان با اشاره به توافق دریایی آنکارا و دولت وفاق ملی لیبی تاکید کرد: ترکیه و لیبی با توافق جدید قادر به انجام فعالیت‌های اکتشافی در منطقه انحصاری اقتصادی خواهد بود و هیچ مشکلی در این راستا وجود ندارد. با اجرایی شدن این توافق دیگران بدون اجازه آنکارا نمی‌توانند در محدوده تعیین شده ترکیه دست به عملیات اکتشافی بزنند و قبرس، مصر، یونان و اسرائیل بدون رضایت ترکیه اجازه تاسیس خط انتقال گاز نخواهند داشت. بنابراین ما در این زمینه هیچ امتیازی به کسی نخواهیم داد. همه این‌ها بر اساس حقوق بین‌المللی دریایی است. 

او یادآور شد که این گام مدتها پیش برداشته شده اما به دلیل مرگ معمر قذافی، رهبر مخلوع لیبی عملیاتی نشد.

وی در ادامه گفت: ما قصد دشمنی با کسی را نداریم بلکه به دنبال دوستی هستیم. اگر دشمنانی هم وجود دارند، آنها را به دوستی دعوت می‌کنیم. این توافق‌نامه به معنای پاسخی محکم به تلاش قبرس یونانی نشین برای محدود کردن و به انزوا کشیدن ترکیه بود.

اردوغان درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه گفت: هر دو توافقنامه جداگانه با روسیه و آمریکا شکست خوردند و نتایج مورد انتظار را بدست نیاوردند. هدف ترکیه ساکن کردن یک میلیون آواره سوری در منطقه میان تل ابیض و راس العین در شمال سوریه است.  

وی همچنین درباره مساله اس۴۰۰‌ها گفت: آنکارا تصمیم ندارد خرید سیستم‌های اس ۴۰۰ از روسیه را با هدف خرید سیستم‌های موشکی پاتریوت از آمریکا لغو کند. پرونده اس۴۰۰ بسته شده اما اگر آمریکا شرایط مناسبی پیشنهاد کند این سیستم‌ها را نیز می‌خریم. چرا که خواهان تنوع در سیستم دفاع هوایی خود هستیم.

رئیس‌جمهور ترکیه درباره امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفت: ماکرون در نشست ناتو در لندن از اینکه ترکیه عضو ناتو، اس ۴۰۰ خریده ابراز تعجب کرد من هم در پاسخ گفتم باید از شما می‌پرسیدم چه بخرم و از چه کسی خرید کنم؟  

او سپس به مصطفی یالچین، خبرنگار خبرگزاری آناتولی ترکیه اشاره کرد که در جریان پوشش خبری تظاهرات فرانسه در اثر اصابت یک نارنجک تا آستانه کوری یکی از چشمهایش رفت و گفت: فرانسه با کشورها درگیر است و زمانی برای حل مشکلات داخلی خود ندارد. برای برادرم مصطفی یالچین شفای عاجل آرزو می‌کنم. ما خشونت نیروهای امنیتی فرانسه علیه معترضان را از طریق شبکه‌های خبری دنبال می‌کنیم.

او درباره اقتصاد ترکیه نیز با تاکید بر آغاز روند بهبود اقتصاد این کشور، اعلام کرد: تورم ترکیه در سال ۲۰۲۰ و بهره‌های بانکی تک رقمی خواهند شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.