رجب طیب اردوغان در مصاحبه با شبکه "تی آرتی" ترکیه به مردم این کشور وعده داد تا نرخ بهره و نرخ تورم در این کشور تا پایان سال ۲۰۲۰ تک‌رقمی شود. وی هم چنین از افزایش تسهیلات برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاری در اقتصاد این کشور خبر داد.

آخرین بار بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را به ۱۴ درصد کاهش داد اما انتظارمی‌رود تا پایان این ماه نرخ بهره ۱.۵ درصد دیگر کاهش پیدا کند. بانک مرکزی در بیانیه ای اعلام کرده است که از سال‌آینده، تعداد جلسات اعضای کمیته پولی این بانک از هشت جلسه فعلی به ۱۲ جلسه افزایش پیدا خواهد کرد هر چند که این بانک از ذکر دلایل بیشتر برای این تصمیم خودداری کرده است.

برخی از کارشناسان و اقتصاد دانان نسبت به کاهش بیش از حد سریع نرخ بهره به بانک مرکزی هشدار داده اند. با این حال مراد کایا، رئیس این بانک پنج شنبه هفته گذشته در پاسخ به منتقدان گفته بود که نرخ بهره در ترکیه در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر در سطح بسیار بالایی قرار دارد. وی افزوده بود که تداوم روند کاهشی نرخ بهره به منظور کاهش ریسک‌های موجود بر سر راه اقتصاد این کشور دارای اهمیت بالایی است.

طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، هدف اصلی رساندن تورم به محدوده پنج درصدی خواهد بود. اکتبر سال گذشته نرخ تورم ترکیه با  رسیدن به ۲۵.۲ درصد به بالاترین سطح ۱۵ سال اخیر خود رسیده بود با این حال از آن زمان به بعد نرخ تورم در مسیر کاهشی قرار گرفته است.

دولت ترکیه به منظور احیای اقتصاد این کشور و رهایی از رشد منفی اعلام کرده است بسته محرک جدیدی در نظر خواهد گرفت. برخی از کارشناسان نگران اند پایین‌آوردن مصنوعی نرخ بهره و تورم بر روی بازار ارز تاثیر بگذارد و نرخ برابری دلار در برابر لیر از کانال ۵.۷ فعلی فراتر برود. ترکیه تابستان امسال با بحران ارزی کم سابقه ای مواجه شد و نرخ برابری دلار در مقابل لیر حتی به رقم ۷.۲۲ نیز رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.