سعید نمکی عصر سه‌شنبه در حاشیه بازدید از بیمارستان  خیریه تخصصی ۲۲۰ تختخوابی امیرالمومنین (ع) قم و همچنین بهره‌برداری از فاز نخست کلینیک تخصصی مرکز درمانی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: بیماری آنفلوآنزا به‌رغم موج سرکش و ویروس قاتلی که می‌توانست مشکل ایجاد کند، با همکاری مردم، مشارکت گسترده و همراهی صداوسیما و بقیه رسانه‌های گروهی مهار شد.

وی بیان داشت: البته این موضوع به معنی این نیست که مراقبت‌های خود را برای پیشگیری از این بیماری قطع کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به توصیه‌های بهداشتی لازم خاطرنشان کرد: باید در طول روز دست‌های خود را با آب و صابون بشوییم و در شرایط پرخطر از ماسک استفاده کرده و از دست دادن خودداری کنیم، چراکه می‌تواند در اشاعه ویروس موثر باشد.

نمکی همچنین انتقال سریع مبتلایان به آنفلوآنزا به مراکز درمانی را ضروری دانست و گفت: خوشبختانه داروی ضد ویروس این بیماری را نیز در همه مراکز درمانی کشور داریم.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح بیمارستان خیریه تخصصی ۲۲۰ تختخوابی امیرالمومنین(ع) قم خاطرنشان کرد: احداث این بیمارستان را خیران حوزه بهداشت و سلامت و با مساعدت مجموعه‌ای به نام بیمارستان آیت‌الله خوانساری شروع کردند.

وی افزود: ما سعی کردیم از کمک‌هایی که در بدنه دولت به این طرح می‌توان انجام داد، دریغ نکنیم.

نمکی همچنین جلسه هفته گذشته خود با استاندار قم و رئیس مجلس شورای اسلامی پیرامون مسائل مربوط به این طرح را موردتوجه قرار داد و یادآور شد: بخشی از مشکل‌های این طرح در ارتباط با انشعاب است، که مقرر شد استاندار از طریق کمیته‌ای که تشکیل‌شده پیگیری کند.

وی بخشی از مشکل‌های این بیمارستان خیریه را ناشی از مسائل مالی دانست و افزود: این موضوع به تعهدهای خیران فعال در این طرح مربوط می‌شود.

نمکی بابیان اینکه به‌رغم تکالیف و تعهداتمان ۱۰۰ میلیارد ریال برای تاسیسات این طرح کمک کردیم و قرار شده ۳۰۰ میلیارد ریال نیز خیران کمک کنند، افزود: بخشی از تجهیزات ارسال‌شده و بخش دیگر نیز ارسال می‌شود و امیدواریم تا دو ماه دیگر و در سفر بعدی خود به این استان شاهد بهره‌برداری آن باشیم.

وزیر بهداشت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کلینیک تخصصی مرکز درمانی شهید بهشتی قم گفت: این مرکز مختص ارجاع بیماران از سطح یک است که در آن تکلیف بیمار باید یا به‌صورت سرپایی مشخص، و یا به بیمارستان ارجاع داده شود.

نمکی گفت: این مرکز به‌عنوان کلینیک معین بیمارستان که می‌تواند موارد ارجاعی را به بخش‌های تخصصی بیمارستان ارجاع دهد، به شمار می‌آید.

وزیر بهداشت افزود: راه‌اندازی حدود ۶۰۰ کلینیک مشابه در کشور جزو برنامه‌های وزارت بهداشت است ‌که تعدادی از آن‌ها به اتمام رسیده و تعدادی نیز تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

نمکی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص گردشگری سلامت در قم بیان کرد: یکی از مشکل‌های گردشگری سلامت ورود برخی از دلالان و بی‌ضابطه بودن آن‌ بود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با دستورالعملی که در حوزه معاونت درمان وزارت بهداشت و همکاری وزارت میراث فرهنگی تهیه شد، وضعیت گردشگری سلامت سامان‌دهی شد.

نمکی در پایان یادآور شد: تا اردیبهشت‌ماه و هفته سلامت، هر هفته ۵۰ طرح بهداشتی درمانی در کشور افتتاح می‌شود و استان‌های فارس، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، سیستان و بلوچستان و ایلام در آینده نزدیک شاهد اجرای این برنامه‌ها خواهند بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.