دمیتری پسکوف روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: در شرایط کنونی نمی توان از تحولات مثبت در روابط روسیه و آمریکا سخن گفت اما این گونه تماس ها (دیدار لاوروف و ترامپ) مهم است.

 لاوروف روز سه شنبه با ترامپ دیدار کرد و موضوعاتی همچون برنامه هسته ای ایران، مساله اوکراین و کنترل تسلیحات راهبردی در دستور کار این دیدار قرار داشت.

لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با ترامپ گفت که رئیس جمهوری آمریکا منفعت از روابط خوب با روسیه را درک می کند.

 وی افزود: اما در ایالات متحده آمریکا نیروهایی وجود دارند که این دیدگاه را نمی پذیرند و مانع از برقراری تماس های (دیدارهای بین مقامات)  دو کشور می شوند.

 روابط روسیه و آمریکا پرتنش است و اختلافات در مساله کنترل تسلیحات موشکی به عنوان مهم ترین مساله مورد اختلاف بر روابط دو کشور سایه انداخته است.

آمریکا در ماه اوت گذشته از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد خارج شد و پس از ان روسیه نیز این پیمان دوجانبه را ترک کرد 

مقامهای روس هشدار داده اند در صورتی که آمریکا موشک های منع شده در آن پیمان را در کشورهای اروپایی مستقر کند روسیه نیز به اقدام متقابل دست خواهد زد.

سخن گفتن از طرف پیروز در اجلاس پاریس درست نیست

پسکوف در بخش دیگری از سخنان خود درباره اجلاس اخیر گروه چهار نورماندی در پاریس  گفت: سخن گفتن در مورد اینکه کدام طرف در اجلاس پاریس پیروز بود بیجا و نادرست است.

وی افزود: زیرا همه طرف های شرکت کننده در این اجلاس یک هدف داشتند و آن اینکه تلاش های برای جستجوی راهکار حل مناقشه در جنوب شرق اوکراین احیا شود.

 برخی رسانه های روسی به نقل از آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان خاطرنشان کردند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در اجلاس پاریس پیروز بود.

گروه نورماندی از روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان تشکیل شده و سران این کشورها در پنج سال اخیر برای حل بحران اوکراین چند بار با یکدیگر دیدار کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.