«میچ مک کانل» رهبر اکثریت سناتورهای جمهوری‌خواه سنای آمریکا اعلام کرد، در صورت تصویب طرح دموکرات‌ها برای استیضاح دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان این کشور، دادگاه سنای آمریکا برای استیضاح او ماه ژانویه (۱۱ دی تا ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۸) برگزار می‌شود.

یک روز بعد از اقدام دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در اعلام دو اتهام مطرح شده علیه ترامپ در خصوص استیضاح او، رهبر جمهوری‌خواهان سنای آمریکا از تدارک این مجلس برای مراحل بعدی استیضاح و زمان آن خبر داده است.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته، «سوء استفاده از قدرت» و «جلوگیری از انجام تحقیقات کنگره» را به عنوان دو اتهام ترامپ در موضوع استیضاح او اعلام کردند. قرار است این مجلس اواخر هفته جاری نشست دیگری برگزار کند تا به بررسی این اتهامات و رای‌گیری احتمالی درباره استیضاح ترامپ بپردازد.

به نوشته رویترز، میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا درباره آخرین تحولات پیرامون روند استیضاح ترامپ گفته است که در صورت تصویب طرح استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا در مجلس نمایندگان، برگزاری دادگاه استیضاح ترامپ، «اولین دستور کار» مجلس سنا در ماه ژانویه(۱۱ دی تا ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۸) خواهد بود.

این رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنای آمریکا به تاریخ دقیقی درباره زمان برگزاری جلسه دادگاه استیضاح دونالد ترامپ اشاره نکرد.

طبق قانون اساسی آمریکا، بعد از تصویب طرح استیضاح رئیس‌جمهور در مجلس نمایندگان، این طرح به مجلس سنا ارجاع می‌شود و در این نهاد قانونگذاری، دادگاه استیضاح برگزار می‌شود. در صورت تایید استیضاح توسط حداقل ۶۰ سناتور از مجموع ۱۰۰ سناتور مجلس سنا، رئیس‌جمهور از مقام خود برکنار می‌شود.

با توجه به ترکیب کنونی مجالس نمایندگان و سنای آمریکا تصویب طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان محتمل است اما عملی شدن برکناری او در سنا امری بعید به نظر می‌رسد. دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان اکثریت را در اختیار دارند و جمهوری‌خواهان در سنا دارای اکثریت کرسی‌ها هستند.

در حال حاضر، دموکرات‌ها در سنای آمریکا ۴۳ کرسی و جمهوری‌خواهان ۵۷ کرسی را در اختیار دارند و حمایت گسترده جمهوری‌خواهان کنگره از ترامپ و انتقاد آنها از استیضاح همچنان ادامه دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.