به گزارش روسیا الیوم، پارلمان لیبی از شورای امنیت و اتحادیه عرب خواست موضعی جدی را در مقابل تهدیدات اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اتخاذ کنند.

پارلمان لیبی همچنین اعلام کرد: اظهارات اردوغان درخصوص اعزام نیروهای ترکی به لیبی مداخله آشکار در امور داخلی این کشور است و ما به هرگونه تهدیدی که به حاکمیت لیبی و منافع ملت آن لطمه وارد کند، پاسخ خواهیم داد.

کمیسیون امور خارجه پارلمان لیبی اعلام کرد: حاکمیت و تمامیت ارضی لیبی خط قرمز است و ما هرگز اجازه لطمه وارد کردن به آن را نخواهیم داد.

این کمیسیون همچنین اعلام کرد: هدف از امضای یادداشت تفاهم دریایی میان آنکارا و دولت وفاق ملی لیبی مقدمه‌چینی برای جنگ در خاک لیبی و تسلط بر منابع این کشور است. این یادداشت تفاهم به مثابه نقض آشکار منشور ملل متحد، بازگشت سیاست‌های استعماری و تلاشی از سوی ترکیه برای تسلط بر سواحل جنوبی مدیترانه است.

پیشتر رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با شبکه دولتی "تی.آر.تی" این کشور اظهار کرده بود: در صورتی که دولت وفاق ملی لیبی بخواهد، آنکارا آماده است نیروهای نظامی خود را به این کشور اعزام کند.

ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی اخیرا در مورد حریم دریایی خود در دریای مدیترانه توافقی امضا کردند.

دولت ترکیه از امضای این توافق و قرارداد دیگری درباره توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی بین دو کشور خبر داد، اما درباره جزئیات توافق و محل دقیق مرزهای دریایی دو کشور اطلاعاتی ارائه نکرد.

مصر، یونان و قبرس نیز با صدور بیانیه مشترکی توافق ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی در مورد حریم دریایی خود در دریای مدیترانه را "بی‌اثر" خواندند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.