مقام‌های آمریکایی با شروع اعتراضات به افزایش بنزین در ایران و اقدام برخی عناصر در تبدیل این اعتراض به آشوب در تهران و برخی از شهرهای ایران، از ناآرامی‌ها و آشوب در خیابان‌های ایران حمایت کرد.

آنطور که روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌تایمز» گزارش کرده است، این بار کنگره آمریکا وارد عمل شده و در اقدامی مداخله‌جویانه اولین لایحه را در حمایت از معترضان ایران ارائه داده است.

طبق این گزارش، نمایندگان کنگره آمریکا این هفته با ارائه لایحه‌ای به صراحت از ناآرامی‌های اخیر در ایران حمایت کردند و دولت را به واکنش خشونت‌بار در قبال معترضان متهم کرده است.

«جو ویلسون» نماینده جمهوری‌خواه ایالت «کارولینای جنوبی» و از نویسندگان این لایحه، در خصوص این اقدام کنگره گفت: «با این قطعنامه، کنگره پیام دو حزبی (جمهوری‌خواه، دموکرات) محکمی به مردم ایران ابلاغ می‌کند مبنی بر اینکه ما از آرمانهای دموکراتیک آنها حمایت می‌کنیم».

وی در ادامه، مقام‌های ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد و بر تشدید فشار به ایران تأکید کرد و گفت: « و (کنگره) هر اقدامی را که در قدرت داشته باشیم، انجام می‌دهیم تا این رژیم برای نقض عامدانه حقوق بشر، پاسخگو باشد».

از طرف دیگر، «تد دویچ» نماینده دموکرات ایالت فلوریدا که از دیگر نویسندگان این لایحه ضدایرانی است، در حمایت از ناآرامی‌های ایران، برخورد دولت با آشوبگران که اموال عمومی را تخریب کرده بودند را نقض حقوق بشر دانست و گفت: «رژیم ایران، سابقه ننگینی در نقض گسترده حقوق بشر مردم خود دارد که شامل سانسور اینترنت، محدود کردن آزادی مذاهب و مشارکت سیاسی، زندانی‌کردن خبرنگاران و شکنجه مخالفان سیاسی می‌شود».

این اولین بار نیست که دولت آمریکا و کنگره این کشور با مداخله‌ در امور داخلی کشورهای دیگر، سعی در تضعیف دولت‌های حاکم آن کشورها دارند.

در تاریخ هفتم آذرماه سال جاری میلادی، به رغم مخالفت شدید پکن، رئیس‌جمهور آمریکا قانون مصوب کنگره این کشور در حمایت از اعتراضات هنگ‌کنگ را امضا کرد. 

این اقدام دولت ترامپ در حالی صورت گرفت که پکن بارها ضمن هشدار درباره هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی هنگ کنگ تأکید کرده کرده بود که «هنگ کنگ بخشی از چین باقی خواهد ماند».

آمریکا در حالی از قطعی اینترنت و وضعیت معترضان ابراز نگرانی کرده است که سالهاست با اعمال شدیدترین تحریم‌ها، مانع از دسترسی مردم ایران به اساسی‌ترین نیازهایشان همچون دارو و دیگر اقلام ضروری شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.