به گزارش شبکه خبری المیادین، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در پایان نشست گروه بین‌المللی حامی لبنان در پاریس با اشاره به اینکه هدف از نشست پاریس درباره لبنان آگاهی بخشی به مسئولان لبنانی درباره خطرات وضعیت فعلی بود، تأکید کرد: جامعه جهانی ارائه هر گونه کمک مالی به لبنان را به تشکیل دولتی اصلاحی مشروط کرد.

وزیر خارجه فرانسه اظهار کرد: تنها معیار برای اختصاص کمک‌ها به لبنان فعالیت دولت یاد شده در زمینه اجرای اصلاحات مورد نظر مردم است چرا که این شیوه به تنهایی این امکان را به شرکت‌کنندگان در نشست و دیگر کشورها می‌دهد که تمامی حمایت‌های مورد نیاز لبنان را در اختیار این کشور قرار دهند.

گروه حامی لبنان در بیانیه پایانی خود بر لزوم تسریع در تشکیل کابینه جدید در لبنان برای اجرای اصلاحات اقتصادی تأکید کردند.

طبق اخبار منتشر شده عربستان در نشست یاد شده غایب بود.

اعضای این گروه بین المللی با تاکید بر اینکه حفظ ثبات، وحدت، امنیت، حاکمیت، استقلال سیاسی و تمامیت ارضی لبنان در گرو تشکیل فوری دولتی است که از قدرت و اعتبار لازم برای اجرای اصلاحات اقتصادی مدنظر برخوردار باشد، خواستار تصویب بودجه سال ۲۰۲۰ ظرف چند هفته اول پس از تشکیل دولت جدید شد که شامل طرح‌هایی درآمدی نیز باشد.

همچنین در این بیانیه تأکید شد، حمایت‌های نهادهای مالی بین‌المللی مسئله‌ای اساسی برای کمک به مسئولان لبنانی جهت اجرای اصلاحات اقتصادی مورد نظر است.

سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان نیز در این نشست با قدردانی از فرانسه و سازمان ملل برای برگزاری این نشست اظهار کرد: خروج از بحران لبنان نیازمند تسریع در تشکیل کابینه‌ای متشکل از چهره‌های متخصص است که کمیته‌ای هماهنگ و معتبر را برای پاسخ‌دهی به خواسته‌های لبنانی‌ها تشکیل داده و طرحی نجات‌بخش برای بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، پولی و تولیدات لبنان تدوین کنند.

حریری در ادامه تاکید کرد، اجرای این طرح با حمایت کامل مردم لبنان و جامعه جهانی و نیز حمایت نهادهای مالی بین‌المللی و کشورهای عربی انجام می‌شود.

روز چهارشنبه همزمان با نشست پاریس درباره لبنان، تحصنی در مقابل سفارت فرانسه در بیروت شکل گرفت و شرکت‌کنندگان در این تحصن از امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه خواستند اجازه ندهد هیچ گونه مبالغ جدیدی به لبنان اختصاص داده شود چرا که این مبالغ در اختیار حاکمیت سیاسی فعلی لبنان قرار می‌گیرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.