آسوشیتدپرس گزارش داد، ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل گفت: از این فرصتی که به سختی به دست آمده استفاده کنید. آمریکا و کره شمالی باید از نابودی روند مذاکرات جلوگیری کنند.

وی وضعیت کنونی را بسیار پیچیده و حساس توصیف کرد و گفت: اولویت اصلی از سرگیری مذاکرات میان آمریکا و کره شمالی و همچنین اجتناب از هر گونه رویارویی است.

ژان جون تصریح کرد:‌ بسیار خوب است که می‌شنویم آمریکا به مشارکت در مذاکرات تمایل دارد اما در عین حال هر دو طرف باید گرد یک میز مذاکره جمع شوند و سپس نگرانی‌های یکدیگر را رفع کرده و برای تقویت اعتماد یکدیگر تلاش کنند.

وی از شورای امنیت خواست تا تحریم‌هایی که زندگی مردم بیگناه را تحت تاثیر قرار داده لغو کند و گفت: این اقدام ممکن است کره شمالی را ترغیب کند تا در مسیر درست گام بر دارد و احتمالا شرایط مطلوب را برای مذاکره فراهم خواهد کرد.

در همین حال واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: مسکو نیز می‌خواهد شاهد از سر گیری مذاکرات میان آمریکا و کره شمالی باشد . اما وی  افزود:‌ نمی‌توان از کره شمالی که آزمایشات اتمی و موشک‌های دوربردش را متوقف کرده انتظار داشت  تا علی رغم اقدامات متقابل به این روند خود ادامه دهد. این مساله باید درک شود که مذاکره، یک خیابان دو طرفه است.

سفیر روسیه افزود: اکنون زمان آن رسیده که شورای امنیت یک بیانیه یا قطعنامه را برای ترغیب مذاکرات در خصوص خلع تسلیحات اتمی ، تضمین‌های امنیتی و ترغیب ثبات در شبه جزیره کره مد نظر گیرد.

این در حالی است که کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل در پاسخ گفت: هرگونه مذاکره درباره‌ یک نقشه راه جدید یا قطعنامه شورای امنیت باید با در نظر گرفتن اتفاق‌های یک سال و نیم گذشته صورت گیرد که در آن دوران کره شمالی به توسعه برنامه‌های ممنوع شده‌اش ادامه داده و بارها از مشارکت در روندهای دیپلماتیک امتناع  کرده است.

وی ضمن تاکید بر انعطاف پذیری آمریکا گفت : ما لزوم یک توافق متعادل و اقدامات موازی که به نگرانی‌های تمامی طرفین رسیدگی کند را به رسمیت می‌شناسیم. اما ما به یک شریک متعهد برای انجام اقدامات متقابل برای دستیابی به پیشرفت نیاز داریم.

نشست روز چهارشنبه شورای امنیت دومین نشست شورا در یک هفته گذشته حول محور فعالیت‌های اتمی و موشکی کره شمالی است که این بار به درخواست آمریکا برگزار شده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.