رویترز گزارش داد، شورای وزیران سودان پس از توافق درباره انحلال حزب کنگره ملی به ریاست عمر البشیر، رئیس جمهوری برکنار شده این کشور و برچیدن نظام وی، دستور تشکیل کمیته انحلال و مصادره اموال این حزب را صادر کرد.

در همین راستا، محمد الفکی سلیمان، عضو شورای حاکمیتی سودان و نایب رئیس کمیته مقابله با فساد و استرداد اموال گفت که "طه عثمان اسحاق" که یک وکیل است به ریاست کمیته انحلال حزب عمر البشیر منصوب شده است.

وی تصریح کرد: فعالیت این کمیته شامل تحویل و مصادره تمامی دارایی‌های ثابت و منقول اعم از منازل، املاک و مستغلات و وسایل نقلیه متعلق به این حزب منحل شده در سراسر سودان می‌شود.

دولت سودان همچنین تصمیم به منحل کردن دفتر اجرایی و کانون وکلا و انحلال تشکلات و اتحادیه‌های کارگری و همچنین اتحادیه کارفرمایان گرفت.

طبق این تصمیم، کمیته مذکور می‌تواند املاک و مستغلات و همچنین وسایل نقلیه ثبت شده به نام تشکلات و اتحادیه‌های کارگری و همچنین اتحادیه کارفرمایان را مصادره کند.

رسانه‌های سودانی پیشتر اعلام کرده بودند که شورای حاکمیتی و کابینه این کشور درباره انحلال حزب کنگره ملی به ریاست عمر البشیر، رئیس جمهوری برکنار شده سودان توافق کردند.

در همین راستا، عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان با انتشار پیامی در صفحه خود در توییتر نوشت: قانون برچیدن رژیم گذشته و انحلال حزب کنگره ملی اقدامی انتقام جویانه نبوده، بلکه با هدف حفظ شأن و کرامت شهروندان سودان که از بی‌عدالتی این حزب به ستوه آمده بودند، صورت گرفته است.

وی افزود: ما این قانون را در یک نشست مشترک به منظور برقراری عدالت، احترام به عزت مردم و پاسداری از دستاوردهای آنها تصویب کردیم.

حزب عمر البشیر نیز با صدور بیانیه‌ای این اقدام دولت سودان را "غیرقانونی" خواند و آن را محکوم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.