سفارتخانه آمریکا به عنوان متهم اول در به خشونت کشاندن اعتراضات مردمی عراق، نفوذ عناصرش در این اعتراضات و فتنه انگیزی هایش در شبکه های اجتماعی علیه عراق که بر هیچ عراقی پوشیده نیست، در ادعایی بی پایه و اساس، اتهام شلیک چند موشک به پایگاهی نظامی در حومه بغداد را متوجه ایران کرد.

در بیانیه ادعا شده است که عوامل وابسته به ایران در نهم و یازدهم دسامبر (۱۸ و ۲۰ آذرماه) مرتکب حمله موشکی به پایگاه نظامی در منطقه فرودگاه بین المللی بغداد در غرب پایتخت عراق شدند که منجر به زخمی شدن پنج نیروی نظامی عراق شد که حال دو تن از مجروحان وخیم است.

سفارتخانه آمریکا اعتراف کرده است که در این پایگاه نظامی، نیروهای آمریکایی نیز حضور دارند.

بیانیه تهدید کرده است که حملات موشکی - چه از طرف ایران و یا عوامل مرتبط با ایران تحت هر عنوانی که باشد - به نیروهای آمریکایی یا همپیمانان و یا آسیب رساندن به منافعش در منطقه با پاسخ قاطع آمریکا مواجه می شود.

در حالی که آمریکا جایی را نگذاشته که در آن دخالت نکرده باشد، سفارت این کشور در بغداد، تهران را به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه متهم کرده است.

در این بیانیه ادعا شده است که ایران باید حاکمیت همسایگان را محترم شمرده و کمک و پشتیبانی به طرف سوم در عراق و عموم منطقه را فوری متوقف کند.

پیش از این نیز «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حمله موشکی اخیر در غرب بغداد، ادعاهای مشابهی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده بود.

این درحالی است که واشنگتن به دخالت در امور داخلی عراق معروف است و به همین مناسبت پایتخت عراق امروز شاهد تظاهراتی علیه این دخالت های آشکار  بود.

دولت و وزارت امور خارجه عراق بارها به این دخالت های آمریکا اعتراض کرده و حتی سفیر و کاردار سفارت بارها به وزارت امور خارجه عراق فراخوانده شده اند که آخرین مورد آن به یکم شهریورماه گذشته بر می گردد.

وزارت امور خارجه عراق به دلیل عدم حضور سفیر آمریکا در آن برهه در بغداد، کاردار سفارت آمریکا را در بغداد فراخواند و نسبت به دخالت واشنگتن در امور داخلی عراق اعتراض کرد.

واشنگتن در حالی ادعای حملات موشکی ۱۸ و ۲۰ آذرماه را به ایران متوجه کرده که خود عراقی ها چنین ادعایی را مطرح نکرده اند.

عراقی ها بارها از آمریکایی ها خواسته اند که اختلافات خود را با دیگر کشورهای منطقه به داخل عراق نکشاند و عراق را به صحنه ای برای تسویه حساب های خود با دیگر کشورها تبدیل نکند.

با وجود این درخواست های مکرر و اعتراض بغداد به این سیاست بحران افکنی آمریکا در عراق، واشنگتن همچنان از هر وسیله و بهانه ای برای تبدیل عراق به صحنه بحران و ناآرامی بهره می برد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.