بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا باقی ماند تا کشتی برگزیت را سرانجام به مقصد برساند. انتخابات روز پنجشنبه هفته گذشته و موفقیتی که جانسون به دست آورد، شروع راهی تازه برای این کشور است که به نظر می رسد چندان ساده نباشد. اما علاوه بر مردم بریتانیا که زندگیشان با نتایج این انتخابات تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، روابط دیگر کشورها با انگلیسی ها هم تحت شعاع قرار خواهد گرفت. اینجا ما به تاثیر انتخاب جانسون به نخست وزیری و روابط میان تهران و لندن پرداخته ایم:

ضد و نقیض های بوریس

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا به کارهای ضدو نقیضش معروف است. روابط او با تهران و رویکردش نسبت به توافق هسته ای هم هیچ وقت از این قاعده مستثنی نبوده است. جانسون در قیاس با رقیبش از حزب کارگر، از مواضع تندتری نسبت به کشورمان برخوردار است و به نظر می رسد حالا که اکثریت را به دست گرفته و محافظه کاران انگلیسی مجلس را فتح کرده اند، دستش بری اعمال سلیقه در خصوص ایران باز تر باشد.

اما او در سال نود و شش انگلیسی ها را با گفتن اینکه نازنین زاغری(متهم امنیتی زندانی در تهران) در زمان بازداشت در تهران مشغول اموزش روزنامه نگاری بود، همه را علیه خودش شوراند. بسیاری جانسون را متهم کردند که با ایران دست به یکی کرده و حتی برخی از چهره های حزب کارگر خواهان استعفای جانسون از مقام وزیرخارجه شدند. دوماه بعد فشارها بر روی جانسون تا جایی پیش رفت که او مجبور به عذرخواهی شد اما از حرف خودش هم کوتاه نیامد و موضعی غیرشفاف اختیار کرد. او گفت که اگر اظهاراتش شرایط را برای زاغری سخت تر کرده عذرخواهی میکند. بعد وقتی او می خواست برای میانجیگری در مورد این پرونده و البته پیگیری توافق هسته ای و گفت و گو با مقامات ایرانی به تهران سفر کند، بار دیگر مخالفانش موضوع به این پرونده کشاندند و به جانسون تاختند. عدم موفقیت او در ازادی نازنین زاغری هم باعث شد تا بسیاری بگویند جانسون تلاش کافی برای حل این پرونده نکرده است و دلش با حل این موضوع صاف نبوده.

اما جانسون به عنوان سیاستمداری نزدیک به ترامپ هنوز هم یک خطر برای توافق هسته ای با کشورمان به حساب می آید. سیاست کلی بریتانیا فعلا حمایت از توافق هسته ای به شکل فعلی است و دولت این کشور هم مانند همه کشورهای عضو اتحادیه و دیگر طرفهای بای مانده در برجام، از این توافق دفاع کرده و می گوید که به آن متعهد است. در عین حال رویکرد شخصی جانسون نسبت به این موضوع با سیاست های دستگاه وزارت خارجه این کشور تفاوت هایی دارد.

جانسون چه زمانی که وزیرخارجه بود و چه بعد از آن از حمایت بریتانیا از توافق تاکید کرده اما بارها طرف ترامپ را گرفته و سنگ یک توافق تازه با تهران را هم به سینه زده است. او یک بار پیش از انتخابش به عنوان نخست وزیر بریتانیا، ایران را به شیطنت در منطقه متهم کرده و گفته بود که انگلیس باید بسیار در مورد ایران هوشیار باشد. بعد در همان رقابت ها توافق هسته ای را توافقی ضعیف خواند که قادر به کنترل رفتارهای ایران نیست. او در یک مقاله در نیویورک تایمز هم نوشت که توافق برجام ضعف هایی دارد اما می شود آنها را برطرف کرد. این اولین گام جانسون برای نزدیک شدن به موضع ترامپ در قبال برجام بود. بعدها جانسون بارها توافق با تهران را ضعیف و نیازمند مذاکره بیشتر دانست و پیگیر سیاست های ترامپ در قبال برجام بود.

او در ماه سپتامبر در سفر به نیویورک گفت که ترامپ قادر است به توافق بهتری با تهران دست بیابد. این در حالی بود که رویکرد ایران به هر نوع مذاکره و توافق دیگر با امریکا روشن و خواسته های کشورمان بارها از سوی مقامات بیان شده است. اما همزمان که جانسون طرف ترامپ را در این ماجرا می گرفت و دم از توافقات تازه و بهتر می زد، در تیم مکرون برای راضی کردن روحانی و حل اختلافات میان دو کشور حضور یافت و از راه های همیشگی و شوخی ها و زبان بدن عجیب و غریبش برای متقاعد کردن رئیس جمهور ایران به آشتی با ترامپ در نیویورک استفاده کرد.

جانسون راه ترامپ را می رود؟

اروپایی ها نسبت به ایران حساسیت هایی دارند و هر کدام ساز خودشان را می زنند.در این میان انگلیس با بردی که جانسون به دست اورده به سوی آمریکا بیشتر در حرکت خواهد بود. این کشور تا سی و یکم ژانویه احتمالا از اتحادیه اروپا خارج می شود و بعید نیست که جانسون از این فرصت جدایی از اتحادیه استفاده کرده و مواضع برجامی دولت انگلیس را تغییر داده و به ترامپ متمایل شود. البته این به معنای این نیست که بوریس جانسون کار ترامپ برای خروج از برجام را تکرار کند. هر کدام از دیگر کشورها اگر بخواهند چنین مسیری را بروند باید خودشان را برای عواقب دیگری آماده کنند. اما جانسون با نزدیکی که با ترامپ دارد و نزدیکی او به راست گرایان ممکن است سیاست متفاوتی را پیش ببرد که حامی سیاست های ترامپ در قبال ایران بوده و آنها را تقویت کند.

اکثریت پارلمان در بریتانیا اکنون در دست هم فکران جانسون است و دست او برای اعمال سیاست هایش از هر زمان دیگری بازتر است. جانسون هرچند به تهران سفر کرده و تاکنون اختلاف آشکاری با کشورمان را بروز نداده اما وفاداری زیادی نسبت به ترامپ احساس می کند که می تواند هشداری برای کشورمان باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.