روزنامه نیویورک‌تایمز یکشنبه شب در گزارشی نوشت مقام‌های آمریکایی گفتند که دست‌کم یکی از این دو دیپلمات که در ماه‌های اخیر اخراج شده‌اند، افسر اطلاعاتی چین بوده است که در پوشش دیپلماتیک فعالیت می‌کرده است.

براساس این گزارش، این دیپلمات‌های چینی که با خودرو به همراه همسران خود وارد این پایگاه نظامی شده بودند، به هشدار ماموران این پایگاه توجه نکرده‌اند و پس از آنکه یک کامیون آتش‌نشانی مسیر آن‌ها را بسته، خودروی خود را متوقف کرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی گفتند مقام‌های چینی در ماه‌های اخیر بارها با گذرنامه دیپلماتیک در اماکن تحقیقاتی و دولتی آمریکا حضور یافته‌اند.

اخراج اخیر دیپلمات‌های چینی از سال ۱۹۸۷ که واشنگتن دو مقام چینی را به اتهام جاسوسی در پوشش دیپلماتیک اخراج کرده بود، بی‌سابقه بوده است.

اخراج این دو دیپلمات چینی در حالی روی داده که روابط میان واشنگتن و پکن به دلیل جنگ تجاری که میان دو طرف روی داده، با تنش روبرو است.

وزارت خارجه آمریکا دو ماه پیش محدودیت‌های رفت و آمدی شدیدی علیه دیپلمات‌های چینی اعمال و آن‌ها را ملزم به اطلاع‌رسانی به این وزارتخانه پیش از دیدار با مقام‌های محلی و فدرال آمریکایی یا حضور در اماکن تحقیقاتی یا آموزشی کرد.

وزارت خارجه آمریکا در آن زمان اعلام کرد که این محدودیت در واکنش به اقدام مشابه از سوی چین علیه دیپلمات‌های آمریکایی بوده که سال‌ها پیش اعمال شده است.

پایگاه نظامی که آمریکا مدعی است این دیپلمات‌های چینی  بدون مجوز وارد آن شده‌اند، در نزدیکی نورفولک در ایالت ویرجینیا است و نیروهای عملیات ویژه در آن حضور دارند.

براساس گزارش نیویورک تایمز، ماموران پایگاه نظامی آمریکایی در ورودی این پایگاه به دیپلمات‌های چینی گفته‌اند که باید برگردند، اما دیپلمات‌های چینی بدون توجه به این اخطار از مانع ورود عبور کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.