به طور مثال بسیاری از مصوبات مجلس برای به اجرا در آمدن مستلزم اعتبارات و بار مالی زیاد است اما حال اقتصاد کشور خوب نیست و ما با کمبود منابع و امکانات و همینطور با کسری بودجه مواجه هستیم. به همین دلیل بسیاری از این مصوبات اجرایی نخواهند شد و بایگانی پارلمان شاهد تعداد قابل توجهی از همین مصوبات است.

موضوع قابل توجه دیگر، در راس امور نبودن مجلس است. در طول این سال‎های اخیر و علی الخصوص در مجلس دهم، با شکل گیری نهادهای موازی، اختیارات نهاد قانون گذاری رفته رفته کم شده است. مانند شورای عالی هماهنگی اقتصادی که از سران سه قوه تشکیل شده و طرحی مانند افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی کردن مصرف سوخت را تصویب می کنند.  

این روزها مجلس گویی در یک باتلاق گرفتار شده و در قعر امور فرو رفته است، حتی در روزهای پایانی عمر پارلمان دهم شاهد هستیم که وکیل المله‌ها دفاع و توجیهی برای عملکرد خود ندارند و مردم از آنان ناراضی و عصبانی بوده و به دنبال ایجاد یک نوآوری و تحول در قوه مقننه هستند.  

در چننی شرایطی متاسفانه شاهد ثبت نام چهره‌های افراطی برای شرکت در انتخابات ۲ اسفند بودیم. این ثبت‌نام هشداری برای افراطی شدن پارلمان یازدهم است و باید منتظر رفتار شورای نگهبان با داوطلبان بهارستان باشیم. اگر رفتار شورای نگهبان توأم با یک تنگ نظری باشد و افراد مصلح را  رد صلاحیت کند، با یک مجلس ضعیف دیگر که افراطی هم هست روبه‌رو خواهیم بود. گذشته از آن حضور افرادی با سابقه اجرایی و با نگاهی مدیریتی در مجلس تاثیر بیشتری در بررسی لوایح و طرح‌ها داشته و مصوبات کارشناسی شده‌تری خواهیم داشت.

احزاب و گروه‌های سیاسی فارغ از هرنوع جناحی باید از نخبگان خود دعوت می‌کردند تا در انتخابات شرکت کنند. تا دیگر شاهد نبود افرادی چون علی لاریجانی و محمدرضا عارف که به دلیل فضای نامناسب و ترور شخصیتی توسط رادیکال‌های جناحین، در مجلس یازدهم نباشیم.

البته باید بگویم من پارلمان آینده را متکثر از همه سلایق سیاسی می‌دانم و اکثریت یک جناح در مجلس دور  از ذهن است. باید منتظر باشیم و ببینیم شورای نگهبان چگونه زمینه را برای حضور چهره های لایق و کارآمد در مجلس فراهم می کند.

* عضو حزب موتلفه اسلامی و نماینده سابق مجلس 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.