رویترز گزارش داد، همزمان با این‌که پیونگ یانگ در هفته‌های اخیر آزمایشات تسلیحاتی را انجام داده و جنگ لفظی را با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به راه انداخته، تنش‌ها میان این دو طرف بالا گرفته و این نگرانی را به وجود آورده که دوکشور ممکن است به روند تلافی که پیش از آغاز روند دیپلماسی سال گذشته در آن قرار داشتند، بازگردند.

استفن بیگان، نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی روز یکشنبه در میان گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این‌که در تلاش است با برقراری ارتباط با کره شمالی مذاکرات را نجات دهد، وارد سئول شد.

کره شمالی متعهد شده اگر واشنگتن تا قبل از پایان سال جاری میلادی موضع خود را نرم‌تر نکند، روند جدید نامشخصی را پیش خواهد گرفت.

بیگان در کنفرانس خبری مشترکی با لی دو-هون، همتای کره جنوبی خود گفت: آمریکا ضرب‌الاجلی ندارد بلکه یک هدف دارد. اجازه دهید مستقیما با همتایانم در کره شمالی صحبت کنم. الان زمان آن رسیده که ما کارمان را انجام دهیم. بیایید این کار را تمام کنیم. ما اینجا هستیم و شما به خوبی می‌دانید که چه‌طور با ما ارتباط برقرار کنید.

بیگان افزود: اگر کره شمالی در آینده نزدیک اقدامات تحریک‌آمیز نظامی بزرگی انجام دهد هیچ کمکی به روند دیپلماسی و مذاکرات نخواهد کرد.

وی همچنین نسبت به بیانیه‌های اخیر مقامات کره شمالی ابراز تاسف کرد و گفت: لحن آنها بسیار "خصمانه و منفی و کاملا غیرضروری" بود.

پیونگ یانگ روز یکشنبه اعلام کرد که با هدف مهار و غلبه بر تهدید اتمی آمریکا آزمایش دیگری را در یکی از سایت‌های پرتاب ماهواره انجام داده است؛ آزمایشی که به گفته کارشناسان می‌تواند به کره شمالی برای ساخت موشک‌های بالستیک قاره پیمای معتبرتر کمک کند.

بیگان گفت: "اما این روند نباید به این شکل پیش برود. هنوز خیلی دیر نشده است."

وی افزود: ما راه‌های مختلفی را برای پیشبرد اقدامات عملی و انعطاف‌پذیری در مذاکرات‌مان با هدف دستیابی به توافقات متعادل و متوازن که اهداف و خواسته‌های هر دو طرف را برآورده کند، پیشنهاد داده‌ایم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.