علی ابراهیمی در جریان جلسه علنی امروز مجلس گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی را که در رابطه با خسارات و پیامدهای سیلاب‌های اخیر کشور بر اساس تبصره ۱ ماده ۴۵ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تهیه شده بود قرائت کرد.

در بخش‌هایی از این گزارش به نتایج و بررسی‌های اعضای این کمیسیون به دنبال حضور در مناطق سیل زده اشاره شده است. همچنین اشاره شده که باید پذیرفت که تغییر اقلیم در جهان در حال اتفاق افتادن است و ما نیز راه گریزی از آن نداریم. آمارها نشان می‌دهد که سال زراعی ۱۳۹۶ – ۱۳۹۷ تا پایان فروردین خشکترین سال کشور در ۵۰ سال گذشته بوده و سال جاری تا این مدت پرباران‌ترین سال کشور در ۵۰ سال گذشته بوده است.

این گزارش می‌افزاید: عدم دخالت غیر تخصصی نهادها و افراد در تصمیمات و اقدامات دستگاه‌های تخصصی هم در زمان تصمیم گیری برای اجرای طرح‌ها و هم در شرایط مدیریت بحران منجر به اتخاذ تصمیمات بدون توجه به مبانی علمی و تخصصی در این حوزه شده است. حجم بالای رسوبات حمل شده توسط رودخانه‌ها و همچنین شدت جاری شدن آب در مناطقی که فاقد پوشش گیاهی بوده‌اند کاملا گویای غفلت از حفاظت از عرصه‌های جنگلی و طبیعی کشور طی دهه‌های گذشته است.

در ادامه ان گزارش تاکید شده است: مکان‌یابی مجدد برای برخی تاسیسات آبی ایجاد شده و همچنین استخرهای پرورش ماهی به طوری که احتمال آسیب پذیری به حداقل برسد ضروری است. تملک اراضی حریم و بستر رودخانه‌ها و تالاب‌ها و جلوگیری از ساخت و سازهای جدید در این مناطق ضروری به نظر می‌رسد. سیلاب‌های اخیر زمینه یک مطالعه علمی از نتایج اقدامات توسعه‌ای در کشور را فراهم کرده و لازم است هر چه سریعتر کوتاهی‌های به عمل آمده بر اجرای طرح‌های توسعه‌ای به دقت مورد بررسی قرار گیرد و در جهت رفع آنان اقدام شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.