به گزارش روزنامه رأی الیوم، خالد الجارالله، معاون وزیر خارجه کویت در مراسم عید ملی سفارت قزاقستان گفت: ما به شدت نگران رخدادهای لیبی به ویژه حوادث اطراف طرابلس هستیم. امیدواریم که لیبی بیشتر از این شاهد خونریزی نباشد و غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل بتواند به نقش خود عمل کرده و امنیت و صلح در لیبی برقرار شود.

وی درباره درخواست پارلمان لیبی از شورای امنیت درخصوص به رسمیت نشناختن توافق میان دولت وفاق ملی و ترکیه و موضع کویت درباره این درخواست گفت: عضویت غیردائم کویت در شورای امنیت رو به پایان است و ما از طریق این عضویت در بحث‌های شورای امنیت درخصوص لیبی، یمن و سوریه و مسائل کلی جهان عرب شرکت کردیم و آماده‌ایم اگر بحثی درباره پرونده لیبی پیش بیاید نظری داشته باشیم.

این مسئول کویتی درباره میزبانی کویت از نشست‌های ناتو گفت: ما بسیار از این مسئله خرسندیم. میزبانی کویت از این نشست‌ها نشان دهنده شراکت استراتژیک ما با پیمان ناتو است. ناتو نقش مهمی در امنیت و ثبات منطقه و جهان دارد.

وی درباره اخبار مربوط به ورود یک اسرائیلی به کویت گفت: طرف‌های ذیربط درحال بررسی این موضوع هستند. اگر این شخص واقعا وارد کویت شده باشد حتما با ویزای دیگری وارد کشور ما شده است. همگان می‌دانند که موضع ما درباره عادی‌سازی روابط با اسرائیل و مسئله فلسطین ثابت است. ما همچنان تا زمان حل عادلانه و فراگیر مسئله فلسطین از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنیم.

الجارالله درباره معامله قرن گفت: موضع ما در این باره ثابت است. امیدواریم که معامله قرن مطابق با اصول حل مسئله فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت باشد وگرنه موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌شود.

وی درباره نقش کویت در یمن گفت: بعد از امضای توافق میان شورای انتقالی و دولت یمن شرایط مثبتی به وجود آمده است و مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن اقدامات مثبتی اتخاذ کرده است. ما آماده‌ایم تا میزبان دور بعدی مذاکرات یمن باشیم.

او درباره اوضاع الجزایر گفت: ما از انتخاب رئیس‌جمهور جدید در الجزایر که اعلام کرده برای منافع کشور و ثبات و امنیت آن با مخالفان مذاکره می‌کند خرسندیم. جنبش مردم الجزایر که چندین ماه طول کشید مایه افتخار است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.