این دو کشور چین و هند هستند که در میان بزرگترین مشتریان نفت جهان قرار دارند و به اتفاق همدیگر یک پنجم نفت جهان را مصرف می‌کنند.

بررسی وضعیت ۱۰ مصرف کننده بزرگ نفت در جهان که در بیش از ۵۰ درصد از رشد مصرف و تقاضای جهانی سهم دارند، برای ارزیابی روند بازار نفت حائز اهمیت است. با این حال چین و هند مدام اصرار دارند که این آمریکاست که در روند قیمت نفت در سالهای اخیر تاثیرگذار بوده است.

اما تقاضا برای نفت در هر دو کشور چین و هند در سالهای اخیر رشد سریع‌تری داشته است. طبق گزارش شرکت BP، در چین تقاضا برای نفت میانگین نرخ رشد سالانه ۵.۵ درصد داشته و در هند از سال ۲۰۰۸ حدود ۵.۱ درصد رشد داشته است. در این بین، تقاضای آمریکا برای نفت طی بیش از یک دهه گذشته تنها ۰.۵ درصد رشد داشته است.

دلیل دیگر برای این که باید وضعیت چین و هند را به منظور ارزیابی قیمت نفت زیرنظر داشته باشیم این است که هر دو کشور به واردات نفت خام وابسته هستند. چین تقریبا ۷۰ درصد و هند بیش از ۸۰ درصد از نفت مورد نیازش را وارد می‌کند.

میانگین مصرف روزانه نفت چین ۱۳.۵ میلیون بشکه و هند ۵.۱ میلیون بشکه بوده است بنابراین تعجبی ندارد که اخبار اقتصادی چین و تا حدودی هند، روی قیمتهای نفت تاثیر می‌گذارد.

البته اگر گفته شود چین و هند تنها مصرف کنندگانی هستند که در پیش بینی قیمت نفت اهمیت دارند، زیاده روی خواهد بود. آمریکا با وجود رشد ملایم تقاضا برای نفت همچنان بزرگترین مصرف کننده نفت جهان است و روزانه حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت مصرف می‌کند.

با این میزان مصرف است که گزارشهای هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا درباره وضعیت نفت در میان معامله‌گران نفت اهمیت زیادی دارد.

آنچه که جالب است این موضوع است که هیچ کس به واردات نفت آمریکا توجه نمی‌کند. طبق آخرین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، واردات نفت این کشور در نخستین هفته دسامبر ۶.۹ میلیون بشکه بوده که بیش از یک چهارم مصرف داخلی و بیشتر از مصرف هند است. با این حال آمار واردات نفت به آمریکا، معیار محبوبی برای قیمتهای نفت نیست.

با وجود افول اهمیت خود به عنوان یک مصرف کننده نفت، آمریکا در بخش عرضه روی قیمتهای نفت تاثیرگذار بوده است. این کشور در چند سال گذشته از بزرگترین مصرف کننده جهان به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شده و انقلاب نفت شیل به خودکفایی این کشور در تامین نیازهای انرژی خود کمک کرده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بنابراین در بخش عرضه باید آمریکا، اوپک و روسیه را مورد توجه قرار داد اما در بخش تقاضا، رصد چین و هند کافی خواهد بود. هر اتفاقی که در این دو کشور روی دهد، بلافاصله روی قیمتهای نفت تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال اخبار پیرامون مناقشه تجاری آمریکا و چین عامل اصلی افت قیمت نفت بوده است و افت قیمت نفت با وجود توافق اوپک پلاس برای عمیق کردن کاهش تولید استمرار پیدا کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.