به گزارش روزنامه کره تایمز، کره جنوبی با وجود درخواست تهران مبنی بر پرداخت پول نفتی که از ایران خریده، میان آمریکا و ایران، در یک تنگنا قرار گرفته است. این در خواست در حالی مطرح شده است که آمریکا از کره جنوبی درخواست کرده تا به ائتلاف آمریکایی در تنگه هرمز بپیوندد. آمریکا همچنین از کره می‌خواهد تا به تحریم‌های اقتصادی که فروش بین‌المللی محصولات ایرانی از جمله نفت را محدود می‌کند، پایبند باشد.

مقامات دیپلماتیک، روز دوشنبه، اعلام کردند که وزارت امور خارجه ایران، یوجانگ هیان، سفیر کره جنوبی در ایران را در ماه نوامبر احضار کرده و درباره معوقات پرداختی سئول در ازای نفت خام و نفت سنگین به بهای ۷ تریلیون وون [ارز رایج کره جنوبی] (۵.۹۷میلیارد دلار) اعتراض کرده است.

سئول با ارز رایج کره جنوبی از ایران نفت خریداری می‌کرده است و این اقدام برای تخطی نکردن از تحریم‌های آمریکا انجام شده است که تجارت مبتنی بر دلار را با ایران، ممنوع می‌کند.

نفت خریداری شده به ارزش ۷ تریلیون وون، توسط شرکت‌های نفتی کره‌ای خریداری شده است و پرداخت این مبلغ، تنها با تایید دولت کره نهایی می‌شود.

این شرکت‌ها، بهای مقدار[نفت] خریداری شده را به حساب‌های متعلق به بانک مرکزی ایران در بانک صنایع کره(IBK) و بانک ووری به طور الکترونیکی انتقال داده‌اند؛ اگرچه، دولت کره جنوبی اجازه خارج شدن این پول را نداده است.

بنا بر این گزارش، مقامات اقتصادی ایران نیز در دیدار با سفیر کر جنوبی به دیپلمات‌ها ملحق شده‌اند.

یک منبع در این باره گفت: وزارت امور خارجه ایران این گونه استدلال کرده که پرداخت [این مبلغ]، تحریم‌ها را نقض نمی‌کند اما سئول اقدامی جدی در راستای نهایی کردن پرداخت‌ انجام نمی‌دهد. ایران از سئول درخواست کرد تا به بانک مرکزی در خارج کردن این پول، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کمک کند.

بنا بر این گزارش، پس از این اعتراض ایران، وزارت خارجه کره جنوبی، سونگ وونگ یوب، یک عضو آژانس همکاری بین‌المللی کره (KPICA) را به ایران فرستاده تا به این مشکل رسیدگی کند اما این اقدام به رنجش بیشتر ایران منجر شده چراکه آژانس یاد شده یک سازمان پشتیبانی خارجی بوده و هیچ اختیاری برای حل کردن این مسئله ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.