انفعال اصلاح‌طلبان، ظن قوی را در بین نیروهای جبهه انقلاب ایجاد کرده که انتخابات آینده در نهایت یک رقابت سهل و آسان خواهد بود.

نگاهی به عملکرد تبلیغاتی و انتخاباتی آنان نیز نشان می‌دهد که چنین رویدادی به یک یقین قلبی تبدیل شده است. در این میان نگاهی به تجربیات گذشته نشان می‌دهد چنین اعتقادی می‌تواند زمینه‌ساز یک غافلگیری بزرگ را نیز فراهم کند.

تکیه صرف بر دستاوردها اشتباه است

اولین نکته‌ای که برخی نیروهای جبهه انقلاب روی آن تمرکز کرده‌اند، بحث دستاوردهای قبلی چهره‌های مطرح این جبهه به خصوص در زمان تصدی مناصب اجرایی بوده است. اگر چه این کارنامه موفق می‌تواند به عنوان یک برگ برنده در رقابت‌های سیاسی ظاهر شود، اما هرگز یک برگ تمام‌کننده نخواهد بود.

 این کارنامه به راحتی می‌تواند با تکیه بر نقاط ضعف آن به یک ابزار برنده تبدیل شود، به عنوان مثال کاندیداتوری محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران این امید را ایجاد کرده است که احداث گسترده پروژه‌های عمرانی در آن دوره کار را برای طرفداران وی سهل‌تر کند.

به رغم اینکه عملکرد شهرداری تهران در اداره شهر سبب شده مسیر برای استفاده از این برگ فراهم شود، اما طرح مسائلی همچون عملکرد مالی شهرداری تهران، ساخت‌وسازهای غیرمجاز، بدهی‌های گسترده و همچنین بحث واگذاری املاک نجومی اگرچه که بهتان باشد، این کارنامه را تخریب می‌کند. این ماجرا زمانی عینی‌تر می‌شود که بدانیم نارضایتی مردم از عملکرد دولت به راحتی در حال گسترش به تمام نیروهای اجرایی سابق نیز می‌شود. اگر چه این راهبرد نمی‌تواند برای طرف مقابل رأی‌ساز باشد، اما با کاهش میزان رأی در بین نیروهای انقلابی آسیب‌های جدی نیز می‌تواند ایجاد کند، از این رو ضروری است تا توجه جدی به این جنبه از انتخابات مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد و کارنامه قبلی به گونه‌ای مطرح نشود که سوءاستفاده‌های تبلیغاتی را سهل و آسان کند.

ضرورت حضور طبقات مستضعف در سیکل سیاسی کشور

واقعیت این است که اتفاقات مربوط به سهمیه‌بندی بنزین در آبان ماه سال ۹۸ مهم‌ترین متغیر بر نحوه شرکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد بود. اگر چه به ظاهر ماجرا محدود به برخی شورش‌های پراکنده در برخی شهرهای کشور بود، اما پژواک آن به خصوص در بین مردم گسترده و چشمگیر بوده است.

در کنار این تلاش رسانه‌های خارجی برای حداکثرسازی تاثیر این اتفاقات سبب شده همچنان موضوع ماجرایی زنده در افکار عمومی باشد. سخنان چندی پیش شکوری‌راد دبیر کل حزب اتحاد ملت به خوبی نشان داد که تمام رقبای انتخاباتی نگاهی جدی به این رویدادها داشته‌اند.

وی در این باره می‌گوید، این ریزش رأی بیشتر در آرای اصولگراها رخ داده است. وی با بیان اینکه اعتراضات بیشتر در مناطق کم‌برخوردار رخ داده، گفت: مردم پیش از این مناسکی رأی می‌داده‌اند. وی در ادامه گفت: این افراد در حال حاضر آسیب دیده و متألم هستند و در انتخابات شرکت نخواهند کرد. شکوری‌راد افزود: ریزش بیشتر در اردوگاه اصولگرایان رخ داده و، چون اعتراضات در مناطق مرفه که پایگاه رأی آنان است صورت نگرفته در مناطق حاشیه‌ای که پایگاه اصولگرایان بوده رخ داده است.

آسیبی که شکوری‌راد در خصوص کاهش رأی‌دهندگان در بین طبقات پایین جامعه به آن اشاره کرده ماجرایی جدی است.کاهش حضور طبقات مستضعف هم به عنوان تهدیدی برای نیروهای جبهه انقلاب و هم به عنوان یک معضل جدی برای نظام جمهوری اسلامی مطرح است.

واقعیت این است که در طول سال‌های گذشته حمایت گسترده طبقات مستضعف از نظام سبب قوت آن در مقابل تهدیدها بوده است، به همین دلیل نیروهای انقلابی باید بتوانند چنین طبقاتی را بار دیگر به سیکل سیاسی کشور بازگردانند.

این مهم با مطرح کردن شعارهای کلی حاصل نمی‌شود بلکه باید در مقابل یک مفهوم قابل درک برای تمام اقشار جامعه بیان شود، طبیعی است در غیر این صورت باز هم روند انتخابات سال ۹۴ و شاید به شکلی ضعیف‌تر برای نیروهای انقلابی روی بدهد که باز هم خسارت‌های جدی برای کشور در پی خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.