تیم ملی امید ایران کلمه ای فراتر از ورزش فوتبال است و در این بخش فدراسیون فوتبال تنها تصمیم گیرنده به شمار نمی آید و کمیته ملی المپیک نیز خود را در مورد نتایجی که کسب می شود، در مقابل وزارت ورزش و دولت پاسخگو می داند؛ هر چند خودشان این موضوع و دخالت در انتخاب مربی و سایر مسائل پیرامونی تیم را در حیطه وظایفشان نمی دانند و تصمیم گیری ها را به فدراسیون فوتبال نسبت می دهند، ولی این مسئله ای نیست که کتمان شدنی باشد و روز دوشنبه نیز در تمرین تیم امید به وضوح به چشم آمد.

تمرین روز دوشنبه تیم ملی امید هیچ شباهتی به سایر جلسات تمرینی تیم نداشت و مهم ترین تفاوت هم حضور مسئولان بلندپایه ورزش کشور بود؛ از مسعود سلطانی فر که این روزها اصلا دوست ندارد در جایی که خبرنگاران و مردم هستند، آفتابی شود تا مهدی تاج که اهالی رسانه سوالات بی جواب زیادی برای پرسیدن از او در ذهن‌شان دارند و در نهایت صالحی امیری به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک که در ماه های آتی و با نزدیک شدن به المپیک تابستانی توکیو ٢٠٢٠ خیلی بیشتر از او و مسئولیت هایش خواهیم شنید.

حضور تمام این مقامات ورزشی تصمیم ساز و چهره های پرافتخار فوتبال کشور نظیر علی پروین، جواد زرینچه، حسین کلانی و ... دقیقا همان چیزی بود که حمید استیلی مدنظر داشت تا گلایه هایش را مستقیم به آنها بگوید.

طی هفته های اخیر مصاحبه هایی از سوی وزیر ورزش یعنی مسعود سلطانی فر انجام شده و بلندپایه ترین مقام ورزش ایران از سوی حسن روحانی ریاست جمهوری کشور، دستور اکید گرفته تا همه امکانات مورد نیاز برای تیم ملی امید فراهم شود و از آنها خواسته شده که هر طوری هست اینبار تیم فوتبال المپیک ایران که از سال ١٩٧۶ به المپیک نرسیده، در سال ٢٠٢٠ و بعد از نزدیک به نیم قرن باید سهمیه حضور در این مسابقات را بگیرد؛ مسابقاتی که شاید در توکیو شاهد آخرین دوره برگزاری اش باشیم.

این درخواست ها حمید استیلی که خودش هم با شکل عجیب و سوال برانگیزی هدایت تیم را پس از زلاتکو کرانچار و فرهاد مجیدی عهده دار شد، تحت فشار زیادی قرار داده و در واقع گردهمایی روز دوشنبه آخرین تلاش های او برای گرفتن امتیاز از تصمیم سازان ورزش کشور بود که انتظارات بالایی از او دارند.

حمید استیلی که ١٩ دی ماه مهم ترین چالش دوران زندگی حرفه ایش را در چارچوب رقابت های مقدماتی المپیک در تایلند و در گروه سختی که کره جنوبی، چین و ازبکستان حضور دارند ، آغاز می کند، در حال حاضر، مهم ترین دغدغه اش در اختیار داشتن تمامی بازیکنان مورد نظر او است؛ از محمد محبی و نورافکن ستاره های سپاهان گرفته تا قائدی و حتی بازیکنانی که جایی در ترکیب اصلی تیم های باشگاهی اشان ندارند و در این میان جلب رضایت مدعیان قهرمانی دردسرساز شده است.

حمید استیلی روز دوشنبه و پس از پایان تمرینی که تحت تاثیر حضور پرشمار رسانه ها و مسئولان ورزش کشور بود، بازیکنانش را جمع کرد تا در حضور آنها و تمامی کسانی که از او انتظار المپیکی شدن دارند، خواسته هایش را مطرح کند.

شروع حرف های حمید استیلی در مورد شرایط رقیبان ایران در مقدماتی المپیک بود و اینکه آنها همین حالا تمریناتشان را با امکانات قابل توجه در کشورهای مدرن با تمام بازیکنان آغاز کرده اند ولی او در همین برهه فقط یک روز بازیکنانش را به طور کامل در اختیار داشته که سه تای آنها هم با مصدومیت از باشگاه هایشان آمده اند. حمید استیلی پس از مطرح کردن این موضوعات از مسعود سلطانی فر خواست به این موضوع ورود کند و با دستوری مدیریتی که در حیطه اختیارات او قرار دارد، فدراسیون فوتبال را مجاب به تعویق بازی های لیگ برتر و جام حذفی کند.

مسعود سلطانی فر پس از حرف های استیلی و در واکنش به خواسته صریح او، خاطره ای از آخرین حضور المپیکی فوتبال ایران گفت ولی پاسخ روشنی به سرمربی تیم ملی امید نداد و تصمیم گیری در این رابطه را به مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال واگذار کرد.  

در ادامه نوبت به مهدی تاج رسید و او در جواب حمید استیلی و مسئولیتی که وزیر ورزش به او تفویض کرده بود، به اتفاقات غیر منتظره هفته های اخیر کشور اشاره کرد و اینکه دو هفته تعویق در مسابقات و در پیش بودن بازی های لیگ قهرمانان آسیا، این امکان را از آنها دریغ کرده است و نمی توانند کار ویژه ای در این زمینه انجام دهند.

رئیس فدراسیون فوتبال اگرچه روز دوشنبه زیر بار دادن قولی به حمید استیلی نرفت، اما صحبت های کوتاه او در گفتگو با خبرنگاران در شرایطی که سعی داشت از دست آنها و سوالاتشان فرار کند، راه را برای هر گونه تصمیمی در روزهای آتی باز نگه داشت؛ پس هیچ بعید نیست در روزهای آتی حداقل شاهد تعویق دیدار سپاهان و استقلال باشیم که ملی پوشان تأثیرگذاری در ترکیب تیمشان دارند؛ تصمیمی که البته با توجه به دو بازی بیشتری که آبی های تهرانی در پلی آف لیگ قهرمانان آسیا دارند، شرایط را برای برنامه ریزی بازی های معوقه این تیم سخت تر می کند و به احتمال فراوان اعتراض سایر تیم ها را نیز به همراه خواهد داشت.

با تمام این مسایل استیلی تنها با یک هدف مدیران ورزش کشور را به تمرین امید فراخوانده بود و آن هم در اختیار داشتن تمام بازیکنان بود؛ حالا اینکه این موضوع با تعویق بازی ها و حتی یک بازی به وقت می پیوندند یا حتی یک بازی و یا باشگاه ها مجبور به این کار می شوند، برای او اهیمتی ندارد.

با این وصف اگر طی روزهای آینده شاهد تغییرات دوباره در تقویم برگزاری مسابقات فوتبال ایران و لغو دیدار استقلال و سپاهان بودید، به هیچ وجه تعجب نکنید؛ هر چه باشد این شاید آخرین شانس فوتبال و ورزش ایران برای شکستن نزدیک به نیم قرن عدم راهیابی به بازی های المپیک باشد و وزارت ورزش تمام قدرت و اختیاراتش را برای این مهم به کار خواهد بست و نمی خواهد بهانه ای برای حمید استیلی باقی بگذارد که ماه هاست در کنار تیم است و بازیکنان مستعدی در اختیار دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.