مهدی امیری اصفهانی صبح امروز در همایش سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران با بیان اینکه بر مبنای قانون تصویب شده در چند سال گذشته در مجلس شورای اسلامی، قیمت حامل‌های انرژی باید به تدریج افزایش می یافت، اظهار کرد: دولت مکلف بود این قانون را اجرا کند البته ملاحظاتی مثل تحریم‌های ظالمانه آمریکا وجود داشت و مشخص هم شد که اتفاقات آبان‌ با هدایت مستقیم یا غیرمستقیم بانیان تحریم بوده است.

وی ادامه داد: پیش بینی های لازم برای احرای طرح افزایش قیمت بنزین شده بود و حتی احتمال برگزاری اعتراض هم پیش بینی شده بود. در قانون اساسی و نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران، اعتراض یک حق قانونی است و این حق با در نظر گرفتن ضوابط مشخص اجرا می شود.

معاون امنیتی دادستان کل کشور در ادامه با بیان اینکه از ابتدای امسال گروه تروریستی منافقین اقدام به شبکه سازی در حاشیه شهرها و جذب جوانان هجده تا بیست ساله کرده بود، تصریح کرد: سلطنت طلبان هم وارد مشی نظامی شده و فعالیت هایی در چند ماه گذشته انجام داده بودند. سایر گروه های تروریستی هم منتظر فرصتی برای برهم زدن امنیت کشور بودند. همه این اقدامات برای سه ماهه پایانی سال برنامه ریزی شده بود. شبکه های سازمان یافته قاچاق سلاح و مهمات هم فعالیت های گسترده‌ای داشتند. در برخی مناطق کشور، اقدامات تروریستی و مسلحانه پراکنده آغاز شده بود.

وی در ادامه با بیان اینکه با اعلام طرح افزایش قیمت بنزین، فعالیت گسترده ای در شبکه های اجتماعی که سرور آنها در خارج کشور بود، شکل گرفت، تصریح کرد: فراخوان های متعددی از سوی گروه های تروریستی  و معاند برای برگزاری تجمعات اعلام شد. برخی مقامات خارجی هم با اظهارنظر مداخله جویانه بر ضرورت ادامه اعتراضات تاکید کردند. در این بستر، گروه های سازمان یافته وارد صحنه شدند  و رفتارهای آشوبگری و خشن انجام دادند. آنها برای عموم مردم، مراکز درمانی، پلیس، آمبولانس و آتش نشانی مزاحمت ایجاد کرده و به مردمی که در اعتراضات شرکت نمی کردند، تعرض فیزیکی داشتند.

امیری با بیان اینکه اعتراضات از روز دوم به خشونت کشیده شد و دیگر مطالبه ای وجود نداشت، گفت: پس از ایجاد خشونت ها، مردم صف خود را از اغتشاش گران جدا کردند اما در عین حال، آموزش اقدامات خرابکارانه و تروریست از طریق شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام دنبال شد. یک گروه تروریستی به نام ایران آنارشیست با تشکیل کمپین انتقام مطالبی در فضای مجازی منتشر می کرد و اعلام می کرد که مبارز می طلبد،دنبال جنگ میدانی است، به هیچ کس رحم نمی کند و می گفت هرکس دنبال انتقام است به ما بپیوندد. سایر گروه های تروریستی هم چنین اظهاراتی به شکل های دیگر داشتند. گروه تروریستی منافقین از مرتبطین خود در ایران خواست تا به صداوسیما و مراکز سوخت حمله کنند.

وی همچنین ادامه داد: به بانک ها، شهرداری ها، مدارس، تاسیسات آب و برق، مساجد، فروشگاه ها و مغازه ها، منازل و خودروهای مردم حمله شد. گرو های پنج تا هفت نفره با لباس و نشانه های خاص، به نارنجک های دست ساز، ژل آتش ساز، ابزار شکستن قفل و سلاح گرم مجهز بودند.

معاون امینی دادستان کل کشور با اشاره به اینکه حمله به مراکز نظامی با هدف دسترسی به سلاح بود، گفت:  آشوبگران از انواع سلاح ها و فشنگ هایی استفاده می کردند که سلاح و فشنگ سازمانی نیروهای مسلح ایران نبود به همین دلیل بخش قابل توجهی از مجروحین و شهدا از مردم و پلیس هستند. آشوبگران مواد انفجاری در مسیر لوله هی گاز یا مخازن سوخت قرار داده بودند. در ماهشهر و سربندر از سلاح های سنگین علیه پلیس استفاده کردند. در بوکان، جوانرود و  مریوان جریان های مسلح اقدامات تروریستی داشتند. برخی از آنها از مواد مخدر و الکی استفاده کرده بودند و سابقه های کیفری سنگین داشتند. نیروی انتظامی هم در دفاع مشروع از خود با افرادی که تهاجم مسلحانه داشتند، مقابله کرد و تعدادی کشته شدند.

وی در پایان گفت: در این وقایع، گروه‌های تروریستی از فصای مجازی و اینترنت استفاده کردند که این اقدام یک هشدار نگران کننده برای جامعه بشری است. باید قواعد محدود کننده برای سواستفاده تروریست‌ها از فضای مجازی وضع شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.