رویترز گزارش داد، اظهارات وزیر کشور استونی در توصیف جوان‌ترین نخست وزیر جهان، سبب عذرخواهی رییس جمهوری این کشور از همتای فنلاندی خود شد.

"کرستی کالیولاید" رییس جمهوری استونی از اظهارات وزیر کشور استونی درباره نخست وزیر جدید و جوان فنلاند از همتای فنلاندی خود عذرخواهی کرد.

"مارت هلم"  وزیر کشور راستگرا و 70 ساله استونی (سفیر سابق این کشور در روسیه) اخیرا درباره "سانا مارین " نخست وزیر جدید و ۳۴ ساله فنلاند گفته بود: " اکنون می‌بینیم که یک "دختر فروشنده" (صندوقدار) به نخست وزیری رسیده و همزمان برخی دیگر از فعالان خیابانی و افراد فاقد آموزش کافی نیز به کابینه او پیوسته‌اند."

مارت هلم وزیر کشور ۷۰ ساله استونی

جوان ترین نخست وزیر جهان

نخست وزیر جدید فنلاند پیش از دانشگاه و پیوستن به سیاست در یک فروشگاه صندوقدار بوده است.

این وزیر استونی توانایی نخست وزیر جوان فنلاند برای  تمشیت امور و اداره کشور فنلاند را زیر سوال برده بود.

"سانا مارین" نخست وزیر جدید فنلاند در واکنش به این  اظهارات در توییتر خود نوشت:" من به فنلاند بسیار افتخار می کنم. در اینجا کودک یک خانواده فقیر می‌تواند خود را آموزش داده و به اهداف خود در زندگی برسد. یک صندوقدار می‌تواند حتی نخست وزیر شود. "

سانا مارین جوان ترین نخست وزیر فنلاند و جهانجوان ترین نخست وزیر جهان

 

این اظهارات وزیر کشور استونی با انتقادهایی در داخل این کشور همراه شد و از جمله "اورماس پائت" وزیر خارجه سابق استونی با اشاره به اینکه این گونه اظهارات به روابط دو کشور به شدت آسیب خواهد رساند خواستار استعفای وزیر کشور به خاطر اظهارات خلاف عرف خود شده بود.

در برابر این انتقادات، رییس جمهوری استونی شخصا وارد عمل شد و با ارسال پیامی شخصی به همتای فنلاندی خود از او به خاطر اظهارات وزیر کشور درباره نخست وزیر جدید فنلاند، عذرخواهی کرد.

"کرستی کالیولاید" رییس جمهوری فنلاند در دیدار با پاپ

جوان ترین نخست وزیر جهان

"سانا مارین "نخست وزیر جدید فنلاند جوان‌ترین نخست وزیر جهان محسوب می‌شود. او با ۳۴ سال سن تنها فرزند یک زوج همجنسگراست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.