به گزارش پایگاه خبری سومریه نیوز، السودانی طی مصاحبه ای گفت که قبل از نامزدی شروطی را برای فراکسیون ها و احزاب سیاسی عراق ارائه داده و پس از دریافت موافقت اولیه آنها نامزد پست نخست وزیر آتی این کشور شده است.

وی تصریح کرد که خواسته های معترضان واقعی با شروط و برنامه های انتخاباتی او که جریان های سیاسی از آن مطلع هستند، هماهنگ و همسو است؛ اما برخی از طرف های سیاسی شماری از سازمان ها و افراد را در خیابان ها تحریک به انجام اقدامات خرابکارانه می کنند.

وی تاکید کرد، این کار معترضان واقعی که منتظر تحقق خواسته هایشان هستند، نیست بلکه منعکس کننده دیدگاه و آراء احزاب سیاسی است که معتقدند  منافعشان با طرح برنامه های من متضرر خواهد شد.

وزیر سابق عراق با تکذیب گزارش های منتشره درباره حمایت ایران وی ، گفت که هر گونه صحبت از حمایت من از طرف ایران کاملا غیردقیق و نادرست است و این تصمیم یک تصمیم کاملا عراقی بوده و با توجه به اوضاع عراق، هر کاندید دیگری نیز در معرض چنین اتهام است.

السودانی در ادامه گفت که جریان صدر عراق و مقتدی صدر ریاست آن نیز رسما با کاندیدی وی مخالف است از این جهت که معتقدند دولت وی نیز مانند دولت نوری المالکی خواهد شد.  

وی با رد این ارتباط به دلایل مختلف گفت که فرق زیادی بین شخصیت وی با المالکی وجود دارد و شرایط کنونی کشور نیز با شرایط عراق ۲۰۰۷ متفاوت است. از این رو نامه هایی به جریان صدر فرستاده تا این موضوع را تفصیلی شرح دهد.

طبق این گزارش، با وجود اینکه فراکسیون دوم بزرگ پارلمان (فراکسیون الفتح) به همراه دولت قانون (نوری المالکی) محمد شیاع السودانی وزیر بازرگانی سابق را اخیرا به عنوان کاندیدای نخست وزیری معرفی کرده اند اما این انتخاب نیز با مخالفت سائرون به رهبری صدر مواجه شد.

شماری از مردم معترض در بغداد و دیگر شهرهای جنوب و مرکز عراق نیز با انتخاب السودانی مخالفت کردند امری که باعث شده تا برخی احزاب، نام «مصطفی الکاظمی» رییس سازمان اطلاعات و امنیت عراق را به عنوان گزینه بعدی مطرح کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.