«لوئیجی دی مایو» وزیر امور خارجه ایتالیا در سایه تشدید درگیری‌ها در لیبی، سه‌شنبه (۲۶ آذر) وارد این کشور شد تا با مقامات طرفین درگیر در همسایه جنوبی ایتالیا دیدار و گفت‌وگو کند.

رسانه‌های عربی از جمله العربیه گزارش دادند که مایو در بدو ورد به لیبی، به دیدار «فایز السراج» نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس رفته و با وی در مورد تحولات این کشور گفت‌وگو کرده است.

او بعد از این دیدار، راهی شهر بنغازی، مقر ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش لیبی شد تا با او نیز گفت‌وگو کند. وزیر امور خارجه ایتالیا بعد از حفتر قرار است با «عقیله صالح»، رئیس پارلمان در شهر «طُبْرُق» دیدار کند.


حفتر و وزیر خارجه ایتالیا

لیبی بعد از سرنگونی سرهنگ «معمر القذافی»، دیکتاتور لیبی در سال ۲۰۱۱، مدتی بدون دولت مرکزی ماند تا اینکه سال ۲۰۱۵ با حمایت سازمان ملل و جامعه بین‌الملل، دولت وفاق ملی با هدف ایجاد ثبات در این کشور به ریاست فایز سراج بر اساس توافق «صُخیرات» مغرب تشکیل شد. هم‌اکنون شهر طرابلس، محل استقرار این دولت و پارلمان وابسته به آن است.

به دنبال تشکیل این دولت، نیروهای سیاسی و نظامی حامی ژنرال حفتر نیز دست به ایجاد دولت موازی و پارلمان در طبرق زدند که به پارلمان طبرق معروف است و طی این سال‌ها، بین نیروهای مورد حمایت این دو دولت و پارلمان جنگ و درگیری است.

علت سفر وزیر خارجه به لیبی چیست؟

خبرگزاری «آکی» ایتالیا نوشت که سفر لوئیجی دی مایو به لیبی، بر درگیری فعلی در این کشور، تفاهم‌نامه امضاء شده در مورد مهاجرت از لیبی به آفریقا و مسائل مهم دیگری متمرکز خواهد شد.

خبرگزاری «نووا» ایتالیا نیز در مورد سفر وزیر خارجه این کشور نوشت که او در اولین سفر رسمی خود به لیبی، می‌خواهد در مورد موضع مشترک اروپا در مورد بحران لیبی رایزنی و گفت‌وگو کند.

این خبرگزاری امروز به نقل از منابع دیپلماتیک همچنین گزارش داد که دولت وفاق لیبی با پیشنهاد «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه مبنی بر اعزام ۵ هزار نظامی ترکیه به لیبی مخالفت کرده است. سراج و اردوغان این هفته در استانبول با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

این منابع گفتند: «پیش از نشست رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در هشتم ژانویه (۱۹ آبان) در مورد لیبی، باید تلاش‌های [دیپلماتیک] خوبی صورت گیرد».

به گفته این منابع، اروپا به دنبال این است که با وزنه سیاسی و اقتصادی خود، بار دیگر این اصل را به کرسی بنشاند که بحران لیبی راه حل نظامی ندارد. پارلمان اروپا این هفته در مورد اقدامات حفتر در لیبی و به راه «جوی خون» در این کشور هشدار داد.

ترکیه هفته گذشته با دولت وفاق ملی لیبی دو تفاهم نامه همکاری امنیتی و ترسیم مرزهای دریایی با هدف اکتشاف منابع انرژی در دریای مدیترانه امضا کرد که به مذاق مصر، یونان، قبرس جنوبی و ژنرال خلیفه حفتر خوش نیامد و همین باعث شد که او پنجشنبه گذشته برای چندمین بار فرمان حمله به شهر طرابلس، پایتخت دولت وفاق ملی لیبی را صادر کند.


مرزهای آبی ترکیه و لیبی

ژنرال خلیفه حفتر که حمایت مصر، عربستان سعودی و امارات عربی متحده را دارد، از ۱۵ فروردین گذشته چند عملیات نظامی گسترده برای نفوذ به شهر طرابلس آغاز کرده تا دولت فایز السراج را که مورد حمایت قطر و ترکیه هستند، ساقط کند ولی عملیات نظامی و حمایت‌های نظامی و سیاسی حامیانش برای تصرف طرابلس راه به جایی نبرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.