شاخص ارزی که ۴ روز متوالی در کانال ۱۲ هزار تومانی نوسان کرده بود، روز سه‌شنبه ۱۹۰ تومان افزایش قیمت دیگر را به ثبت رساند و به بهای ۱۳ هزار و ۱۰ تومان رسید. در روزی که اسکناس آمریکایی موفق به شکستن یک سطح مقاومتی شد، سکه به‌رغم رشد قیمت پشت سد ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی باقی ماند. در بیست و پنجمین روز آذر، سکه ۶۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و روی عدد ۴ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. 

۴ ساعت کم نوسان در بازار دلار

به گفته فعالان، دیروز پس از آنکه حدود ساعت ۱۲ ظهر قیمت دلار وارد کانال ۱۳ هزار تومانی شد، فضای بازار آرام‌تر شد و خرید و فروش‌ها حالت احتیاطی‌تری به خود گرفت. بالا رفتن احتیاط در بازار را می‌توان از میزان نوسانات نیز مشاهده کرد، چرا که از ساعت ۱۲ تا ۱۶ بازار در بیشترین حالت ۱۰۰ تومان تغییر قیمتی نداشت و می‌توان گفت در محدوده ۱۳ تا ۱۳ هزار و ۸۰ تومانی تغییرات محدودی را انجام داد. افزایشی‌ها حاضر نبودند با قدرت خریدهای خود را ادامه دهند و تصور می‌کردند حساسیت به مرز یاد شده بالاست و تحت تاثیر افزایش عرضه بازارساز قیمت به کانال پایین‌تر باز خواهد گشت.

حداقل می‌توان گفت، آنها ترجیح می‌دادند تا زمانی که قیمت بالای مرز ۱۳ هزار تومانی تثبیت نشده است، در خرید ارز احتیاط کنند. در مقابل کاهشی‌ها نیز از هراس آنکه ممکن است دلار به مسیر افزایشی بازگشته باشد، ترجیح می‌دادند در زمینه فروش ارز چندان بی محابا عمل نکنند. در واقع حدود ۴ ساعت، بازار حالت متعادل داشت؛ در چنین شرایطی، واکنش بازار به مرز ۱۳ هزار تومانی در روز جاری از اهمیت زیادتری برخوردارتر است؛ آیا دلار به کانال ۱۲هزار تومانی بازخواهد گشت یا به پیشروی در کانال ۱۳ هزار تومانی ادامه خواهد داد.

عوامل متناقض رشد قیمت دلار

یکی از عوامل اصلی رشد قیمت دلار در روز گذشته بالا رفتن ارزش حواله درهم عنوان می‌شد. حدود ساعت ۳ بعدازظهر دیروز، برخی معامله‌گران بیان می‌کردند که قیمت حواله درهم به حدود۳ هزار و ۵۸۰ تومان رسید که۵۰ تومان بیشتر از روز دوشنبه بود. با این قیمت درهم، ارزش دلار در بازار داخلی حتی می‌توانست به بالای ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان برسد. به گفته فعالان، این موضوع که قیمت دلار در بازار داخلی با حواله درهم هم خوانی نداشت، بیانگر آن بود که معامله‌گران افزایشی بازار سبزه‌میدان با احتیاط رفتار می‌کرده‌اند.

در حالی که برخی معامله‌گران ریشه افزایش قیمت دلار را در رشد قیمت درهم می‌دانستند، گروهی دیگر از فعالان، باور داشتند بازار در شرایط کنونی بیشتر به اخبار سیاسی حساس‌تر است. از نظر این گروه، بازار طی روزهای آتی می‌تواند بیشتر تحت تاثیر سفر مقامات ایرانی به ژاپن قرار داشته باشد و در صورتی که در جلسات دو طرف اخباری مبنی بر افزایش احتمال مذاکره با طرف‌های غربی منتشر شود، جو کلی بازار ارز نیز می‌تواند تغییر کند. در این میان، شماری از معامله‌گران باور دارند، افزایش قیمت دلار هم چنان وابسته به تقاضای فصلی است و سفته‌بازان نیز با استفاده از همین اهرم وجود تقاضای واقعی در بازار کمی هیجان را به قیمت‌ها اضافه می‌کنند. در واقع از نظر این گروه فضای بازار می‌تواند تا اوایل دی‌ماه شاهد افزایش‌های آرام توام با اصلاح‌های قیمتی باشد. البته عده زیادی نیز در بازار با این دیدگاه موافق نیستند و باور دارند بازارساز به خوبی از پس تقاضای واقعی برآمده و از این پس نیز قادر است به راحتی آن را پاسخ دهد.

یکی از نکات دیگر بازار ارز دیروز رفتار بازارگردان بود. دیروز صرافی‌های بانکی همزمان با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، نرخ فروش را بر تابلوی خود بالا آوردند، ولی حداقل تا ساعت ۴ بعدازظهر خبری از پذیرش کانال ۱۳ هزار تومانی از سوی آنها نبود. قیمت این صرافی‌ها در ابتدای روز ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان بود و در اواخر روز عدد ۱۲هزار و ۸۰۰ تومانی روی تابلوها ثبت شده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.