بخش هایی از این گفتگو را بخوانید؛

*صحبت‌های آقای روحانی تاثیر مثبت و منفی روی شورای نگهبان ندارد، چرا که به نظر من تصمیم‌گیر نهایی در انتخابات شورای نگهبان نیست.

*آقای روحانی لازم است به‌عنوان مجری قانون اساسی به نهادی که دارد خلاف قانون اساسی عمل می‌کند، تذکر بدهد و این کار بدی نیست. به نظر من اصولگرایان معتدل هم باید همین موضع را اتخاذ کنند تا امکان برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور، خصوصا بعد از حوادث روزهای اخیر، فراهم شود.

* خودم اصولا همیشه با تابلوی اختصاصی مخالف بوده و هستم، گرچه اکثریت اصلاح‌طلبان و هر کسی حرف می‌زند، صحبت از تابلوی اختصاصی می‌کند، ولی من اتفاقا معتقدم الان باید تابلو خیلی غیراختصاصی باشد و ما خیلی گسترده‌تر باید عمل کنیم.

*براساس تحلیلی که دارم از ۸۸ به این سو، آرایش جدیدی در کشور در حال شکل گیری است. در ۸۸ اکثر اصلاح طلبان را «فتنه‌گر» نامیدند و عده ای را نیز به «ساکتین فتنه» ملقب کردند!! ساکتین فتنه در واقع افراد مستقل و اصولگرای معتدل میانه‌رو هستند که در ماجرای ۸۸ حاضر نشدند حکم اعدام برای اصلاح طلبان صادر کنند. اصلاح طلبان باید از شکل گیری این طیف جدید و گسترده در میان اصولگرایان و نیروهای مستقل استقبال می کردند، نه این‌که بعد از هشت سال بخواهند به جای تعامل و حتی ائتلاف با آن طیف جدید با تابلوی اختصاصی وارد میدان شوند. اگر آقای روحانی به این دلیل هم موضع گرفته باشد با او هم‌موضع می‌شوم.

*{در پاسخ به این سوال که آیا ائتلاف اصلاحات و روحانی پابرجا می‌ماند؟}: به نظر من، امروز هرچه جبهه اعتدالیون را گسترده‌تر کنیم، به سود اصلاح‌طلبان است. اصلاح طلبان از هم‌جهتی آقایان ناطق، علی مطهری و ... در خیلی از زمینه‌ها سود می‌برند، نه این‌که زیان کنند. ایشان به خاطر خوشایند اصلاح طلبان مواضع کنونی را اتخاذ نکرده‌اند، مع‌الوصف مواضع شان در خیلی از زمینه ها به اصلاح طلبان نزدیک است و باید از این نزدیکی استقبال کرد و نگریخت. باید پذیرفت که این طیف هم نگران اوضاع کشور و ملت و منافع ملی هستند و این نگرانی در انحصار اصلاح طلبان نیست.

* اگر آقای حداد عادل رئیس مجلس می‌شد، به مراتب وضع برای اصلاح‌طلبان بدتر بود. مواضع آقای لاریجانی خیلی معتدل‌تر است. اصلاح‌طلبان هم مگر چه می‌خواهند؟ مگر منافع کشور و ملت مدنظرشان نیست؟ بازجوهای من که بعضا در زندان به دیدنم می آمدند، درگفتگوها از من سئوال می کردند «به نظر تو چه کسی کاندیدای ریاست جمهوری شود، خوب است؟» پیش از آنکه من پاسخی داده باشم، می گفتند «الان می‌گوید ناطق»! من همیشه به بازجوها می‌گفتم «آقای ناطق که مثل ما "فتنه‌گر" نیست! شما بروید سراغ ایشان».

*به طور کلی بر این باور بودم که آقای خاتمی قطعا کاندیدا نمی شود، اگر هم بشود، قطعا ردصلاحیت می شود. تصور نامزدی مرحوم هاشمی را هم نمی کردم. حضور آقایان روحانی و عارف هم در آن سال مطرح نبود و اگر هم بود آنان را رأی آور نمی دانستم بنابراین بهترین فرد از جمیع جهات، از نظر من آقای ناطق بود. مطالب فوق را از آن جهت مطرح کردم که بدانید، مواضعی که طرح کردم، از سال ۸۸ و در زندان داشته ام.

*اگر بنای رایزنی باشد، باید با حاکمیت رایزنی کرد، نه با شورای نگهبان. شورای نگهبان نقش تعیین‌کننده در انتخابات ندارد و تصمیم‌گیری با حاکمیت است. وقتی شعار «انتخابات پرشور» می‌دهم، اصلاح‌طلبان به من می خندند و شدیدا انتقاد می کنند، حال آنکه مخاطب شعار مذکور حاکمیت است چون رهبری وقتی آقای خاتمی در سال ۷۶ انتخاب شد، در اولین دیدار با ایشان فرمود «من خدا را شکر کردم که دعایم مستجاب شد، من همیشه یک انتخابات پرشور می‌خواستم که ۳۰ میلیون نفر شرکت کنند و این اتفاق افتاد»(نقل به مضمون). امروز اگر حاکمیت کماکان انتخابات پرشور می‌خواهد باید فضا را باز و مردم را به موثر بودن رأی‌شان امیدوار کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.