سی ان بی سی گزارش داد، دونالد ترامپ بار دیگر در پیامی توئیتری از مدیران بانک مرکزی آمریکا خواسته است تا با کاهش نرخ بهره به تقویت رشد اقتصادی این کشور کمک کنند. او که برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سال‌آینده آمریکا حساب ویژه ای روی شرایط اقتصادی کرده است بار دیگر از رفتار مدیران بانک مرکزی انتقاد و آن ها را متهم به کمک نکردن به تقویت رشد اقتصادی کرد.

ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: خیلی خوب خواهد شد اگر فدرال رزرو نرخ بهره را بیشتر کاهش دهد و سیاست انبساطی را اتخاذ کند!

اخیرا ترامپ به فشارهای خود بر روی فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره شدت بخشیده که این اقدام باعث ابراز نگرانی گسترده ای از جانب اقتصاددانان و کارشناسان نسبت به حفظ استقلال بانک مرکزی شده است. کمیته پولی بازار باز بانک مرکزی آمریکا در طی هفته های اخیر اقدام به تزریق نقدینگی سنگینی به بازارها کرده است که در این میان دفتر فدرال رزرو در نیویورک پیشتاز این تزریق نقدینگی بوده است.

بانک مرکزی آمریکا امسال پس از تقریبا یک دهه چرخه کاهشی، دست به سه مرتبه کاهش نرخ بهره متوالی زده است و نرخ بهره در آمریکا در محدوده ۱.۵ تا ۱.۷۵ درصدی قرار دارد.

با این حال بسیاری از مدیران بانک مرکزی نسبت به ضرورت کاهش بیشتر نرخ بهره ابراز تردید کرده اند و به نظر می رسد با توجه به قرار گرفتن نرخ بهره در یکی از پایین‌ترین سطوح نیم قرن اخیر و ثبت طولانی ترین دوره رشد اقتصادی متوالی مثبت، فدرال رزرو ضرورتی به کاهش بیشتر نرخ بهره نمی‌بیند.

ترامپ هم چنین در توئیت دیگری از بالا بودن بیش از حد ارزش دلار انتقاد کرد و نوشت: دلار خیلی در برابر دیگر ارزها نیرومند است و تقریبا تورمی هم وجود ندارد! اکنون زمان انجامش است ( کاهش نرخ بهره)؛ صادرات منتظر این کار است!

به گفته ترامپ، بالا بودن بیش از حد ارزش دلار باعث کاهش رقابت پذیری محصولات آمریکایی در سطح جهان شده است.

وی پیش‌تر در ادعایی عجیب گفته بود که اگر بخواهد می تواند تنها در عرض دو ثانیه ارزش دلار را کاهش دهد.

پتر ناوارو، مشاور ارشد کاخ سفید خواهان نیز خواهان  تضعیف دلار شده و آن را به نفع تقویت مزیت رقابتی محصولات امریکایی دانسته بود.

رئیس جمهور آمریکا پیش تر اتحادیه اروپا و چین را به تضعیف عمدی واحدهای پولی خود به منظور پیروزی در جنگ تجاری کرده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.