خبرگزاری رویترز گزارش داد تظاهرکنندگان آمریکایی سه‌شنبه شب در یک تجمع در نیویورک خواستار استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، و برکناری وی از ریاست‌جمهوری شدند.این تظاهرات یک روز قبل از رای‌گیری مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح ترامپ برگزار شد.

 

سازمان‌دهندگان این تظاهرات گفتند احتمال می‌دهند هزاران نفر در این مراسم که در منهتن برگزار شد، شرکت کردند. این تظاهرات یکی از ۶۰۰ تجمعی است که قرار است در سراسر آمریکا و در تایید استیضاح ترامپ برگزار شود.

 

معترضان که در میدان تایمز جمع شده بودند، شعار می‌دادند «ترامپ را استیضاح کنید». آن‌ها همچنین بنرهایی در دست داشتند که روی آن نوشته بود «ترامپ بالاتر از قانون نیست» و «برخیزید و مقاومت کنید.»

در همین حال، ترامپ در هشداری شدیداللحن به نمایندگان حزب دموکرات در کنگره آمریکا گفت اگر آن‌ها به فرآیند استیضاح وی ادامه دهند به دموکراسی در آمریکا اعلام جنگ کرده‌اند. او در نامه‌ای خطاب به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، نوشت تلاش برای استیضاح او در حکم یک کودتای غیرقانونی حزبی است.

 

اعضای کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه ۱۳ دسامبر دو مادۀ طرح استیضاح ترامپ را با ۲۳ رای موافق در مقابل ۱۷ رای مخالف تصویب کردند و آن را برای رای‌گیری نهایی به صحن مجلس نمایندگان فرستادند.

 

دو ماده‌ای که در این روز تصویب شدند عبارتند از: سوء استفاده ترامپ از قدرت و مانع تراشی مقابل فعالیت‌های کنگره. در مادۀ سوء استفاده از قدرت، ترامپ متهم است که به دنبال آن بوده تا از راه مجبور کردن اوکراین به انجام تحقیقاتی با موضوع فساد فرزند جو بایدن، رقیب انتخاباتی او، از کمک سیاسی یک کشور خارجی برای پیروزی در انتخابات بهره‌مند شود. بر اساس مادۀ دوم نیز، او متهم به مانع‌تراشی در مقابل فعالیت‌های کنگره، از طریق همکاری نکردن با تحقیقات مجلس نمایندگان بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.