این خبرگزاری امروز (چهارشنبه)  گزارش داد: محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی میزبان یک مذاکره بین عربستان و روسیه در ابوظبی بوده است تا هر سه کشور اختلافات خود را بر سر جزئیات کاهش تولید نفت که در یک دهه اخیر کم سابقه بوده، حل کنند.

از زمان شروع همکاری روسیه با اوپک برای کاهش تولید نفت در سال ۲۰۱۶، ریاض و مسکو تصمیمات خود در مورد عرضه نفت را پیش از نشست اوپک و بدون دخالت دیگر تولیدکنندگان نفتی اتخاذ کردند. دو منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند، این بار عربستان از امارات خواسته که برای توافق بر سر کاهش تولید، فشار به روسیه را افزایش دهد.

روسیه این توافق را به عنوان راهی برای تقویت روابط در منطقه می بیند. یکی از منابع آگاه گفت: پیامی که روسیه می خواست ارسال کند این بود که از عربستان در این برهه حساس حمایت می کند و این اتحاد محکم است.

به گفته وی، نقش امارات نباید تعجب آور باشد زیرا روسیه روابط قوی با امارات دارد.

روسیه و عربستان به عنوان بزرگترین صادرکنندگان نفت در مجموع ۲۰ درصد از تولید جهانی را در اختیار دارند. سه نفر از منابع آگاه اعلام کردند، دخالت امارات پس از آن صورت گرفت که مسکو با کاهش های بیشتر تولید نفت پیش از نشست اوپک در وین در ۵ و ۶ دسامبر (۱۴ و ۱۵ آذر) مخالفت کرد.  

به گفته منابع آگاه رویترز، عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان خواستار کاهش بیشتر تولید نفت شده و در این مورد با مقامات روسی از ماه اکتبر (مهر) در حال گفتگو بوده است. از آن زمان مقامات عربستان و روسیه برای مذاکره در این مورد سفرهایی را به ریاض، مسکو و ابوظبی داشته اند.

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی روز ۲۷ نوامبر (۶ آذر) با بن زاید در امارات ملاقات کرد. به گفته دو تن از منابع آگاه، سعودی ها پیشنهاد کاهش تولید را همان روز با ولیعهد ابوظبی مطرح کردند و جزئیات کاهش تولید را به اشتراک گذاشتند.

روز اول دسامبر (۱۰ آذر) بن سلمان و برادرش عبدالعزیز در حاشیه مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک جایزه بزرگ در ابوظبی با کریل دیمیتریف مشاور ارشد کاخ کرملین دیدار کردند که یک روز پس از آن طرف روسی به ریاض رفت تا موافقت مسکو با کاهش تولید را به فرزندان پادشاه عربستان اعلام کند.

عربستان پیش از عرضه اولیه سهام آرامکو نیاز به قیمت بالاتر نفت داشت تا ارزش سهام این شرکت نفتی را پشتیبانی کند. همچنین عربستان نیاز به قیمت هر بشکه بالاتر از ۸۰ دلار نیاز دارد تا بودجه خود را به توازن برساند.   

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.