السهیل از نظر برخی شخص سالم و پاکدستی است که روی اوبه عنوان رهبر کشور در مرحله آتی حساب باز می‌کنند. قصی عبدالوهاب السهیل متولد ۱۹۶۵ در بصره کاندیدای نخست‌وزیری عراق است. گروه‌ها و احزاب سیاسی درباره معرفی السهیل وزیر آموزش عالی به عنوان یک گزینه که مورد رضایت مرجعیت عالی دینی(آیت الله سیستانی) و مقبولیت بخش مشخصی از جامعه‌ای باشد که از از اول اکتبر گذشته در حال اعتراض است، اجماع کرده‌اند.

ولی برخی از گروه‌ها و احزاب و جامعه تلاش می‌کنند با این گزینه مخالفت کنند. بر اساس اطلاعات روزنامه الاخبار لبنان، جریان حکمت ملی به رهبری سیدعمار حکیم، جریان صدر به رهبری مقتدی صدر و ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی نخست وزیر اسبق، این طرح را نمی‌پذیرند، زیرا معتقدند که مرحله آتی مستلزم شخصیت مستقل و نه سیاسی و حزبی است. مقتدی صدر در توئیتی گفته است آزموده را آزمودن خطاست. این گروه‌ها مخالفت مردمی در مخالفت با کاندیدایی السهیل را بعید نمی‌دانند، ولی برخی گروه‌ها در جنبش مردمی موجود(که برخی ارتباط مستقیم با گروه‌ها و احزاب دارند) بر این باورند که سخن گفتن از شخص نخست وزیر آینده، چیزی جز یک دام نیست و نفعی برای ما نخواهد داشت.

از این افراد نقل شده که سرگرم شدن به شخص کاندیدای جایگزین و مخالفت با هر کاندیدای توافقی، نفعی برای جنبش اعتراضی نخواهد داشت. زیرا مرحله آینده، انتقالی است و عمر این دولت هم تا پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام، حداکثر از یک سال فراتر نخواهد رفت. این طیف از معترضان خواستار پیگیری دقیق جزئیات قانون انتخابات پارلمانی هستند (که انتظار می‌رود در نشست روز چهارشنبه پارلمان عراق تصویب شود) و قانون کمیساریای عالی مستقل انتخابات و دانستن تمام جزئیات آن هستند، زیرا از نظر آنها حرف آخر و تعیین کننده را صندوق‌های رای می‌زند نه چیز دیگر.

از سوی دیگر برخی منابع سیاسی آگاه می‌گویند که گروه‌ها و احزاب با وجودی که اعلام کردهاند که نامزد نخست‌وزیری باید رضایت مرجعیت را کسب کند، ولی مرجعیت هرگز در بازی اسامی و جزئیات آن دخالت نخواهد کرد. قاطعیت، قدرت و شجاعت و انتخاب در چارچوب مهلت تعیین شده از سوی قانون اساسی مورد تاکید مرجعیت است.

این منابع به الاخبار گفتند مرجعیت در خصوص قصی السهیل یا دیگر کاندیداهای نه موضعی در تایید گرفته نه در مخالفت یا اعتراض، بلکه این مسئله را به احزاب و گروه‌ها واگذار کرده است.

این منابع افزودند اظهارات مقتدی صدر مبنی بر اینکه آزموده، آزموده نمی‌شود (آزموده را آزمودن خطاست) به طور مستقیم، قصی السهیل را هدف قرار نداده برخلاف اشاره مستقیم و مخالفت با نامزدهایی همچون محمد شیاع السودانی و محمد ابراهیم بحرالعلوم. این منابع می‌گویند مقتدی صدر بر موفقیت تجربه قصی السهیل حساب باز می‌کند، هر چند مقتدی صدر از جدایی هر یک از رهبران جریان صدر از این جریان ناراضی است، با توجه به اینکه قصی السهیل از طیف صدر جدا شد و به طیف مالکی در دوران دوم نخست‌وزیری‌اش(سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴) پیوست، این منابع می‌گویند مقتدی صدر به توانمندی‌های رفیق سابق خود(قصی السهیل) اعتماد دارد.

الاخبار نوشت اما معترضان در خیابان بارها در چندین پارچه نوشته نصب شده در میدان التحریر در مرکز بغداد مخالفت خود را با نامزدی السهیل نشانداده است، ولی تا کنون به شکل واضح و صریح به طور کامل با وی مخالفت نکرده است. ساعات آینده در دانستن و مشخص شدن دیدگاه جامعه(معترضان) با توجه به ارائه اسامی نامزد نخست‌وزیری از سوی گروه‌های سیاسی به برهم صالح، رئیس جمهور بغداد تعیین‌کننده خواهد بود. الاخبار به نقل از منابع خود می‌گوید اطمینان دارند که قصی السهیل معرفی خواهد شد که در این زمینه تعهداتی از سوی گروه‌ها و احزاب برای کنترل هواداران حاضرشان در میادین داده شده است و اینکه آنها را وادار کنند به منازلشان بازگردند.

این منابع ابراز عقیده می‌کنند که قصی السهیل صبح پنجشنبه(فردا) یعنی در آخرین روز مهلت قانون اساسی مامور تشکیل دولت خواهد شد تا پس از آن مرحله دیگری از دوره چالش را آغاز کند یعنی مرحله تشکیل دولت و مقابله با چشمداشت برخی به کرسی‌های وزارتی که برخی آن را غنایم و حق کسب شده می‌دانند. با توجه به اینکه مرحله آینده، چالشی برای همه و نه فقط قصی السهیل خواهد بود.

کاندیدای احتمالی نخست‌وزیری در یک نگاه

قصی عبدالوهاب السهیل متولد 1965 در بصره در جنوب عراق است، این شخصیت پنجاه ساله عراقی چندین منصب را پس از سرنگونی صدام در سال 2003 در کارنامه خود داشته است که آخرین منصب، وزارت آموزش عالی در دولت عادل عبدالمهدی (طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹) است، وی نماینده ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی است. دکترای خود در رشته زمین شناسی را از دانشگاه بغداد در سال ۱۹۹۶ میلادی کسب کرد، وی استاد بخش زمین شناسی دانشکده علوم دانشگاه بصره از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ بوده است.

طی سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ میلادی نام قصی السهیل به عنوان عضو «مجمع ملی» نمایان شد، او آنگاه در اولین دوره پارلمان عراق پس از سرنگونی صدام طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ به عنوان نماینده از سوی جریان صدر به پارلمان راه یافت، در دوره دوم پارلمان طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی، قصی السهیل به عنوان معاون اول رئیس پارلمان در آن دوره انتخاب شد. او در ادامه ائتلاف با نوری المالکی را به ماندن زیر چتر مقتدی صدر ترجیح داد؛ به طوری که صدر آن را جدایی اذیت‌کننده خواند تا به این ترتیب السهیل در فهرست افراد مورد غضب قرار گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.