ماجرای قهر استراماچونی آنقدر عجیب است که بیش از جدی بودنش دست مایه طنز کاربران فضای مجازی شده است.

محسن پورعرب: فوتبال با اینکه پرطرفدارترین ورزش دنیا محسوب می‌شود اما در ایران تعریفی متفاوت دارد؛ فوتبال در ایران پرطرفدارترین حاشیه به حساب می‌آید که گاهی همراه با لحظه‌های هیجانی ورزشی است.

به قول پیشکسوتان این عرصه، فوتبال در ایران هرچه بیشتر با پول عجین می‌شود، حاشیه‌هایش هم بیشتر می‌شود. از مافیای نقل و انتقال بازیکنان گرفته تا دلالانی که نقش مؤثری در تعیین رقم قرارداد بازیکنان و حتی تعیین سرمربی یک تیم دارند.

فوتبال ایران طی یک ماه اخیر با دو حاشیه بزرگ همراه بود، نخست قرارداد جنجالی مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی تیم ملی و دوم قهر استراماچونی مربی ایتالیایی تیم فوتبال استقلال تهران که پس از واریز نشدن مطالباتش قهر کرد و به کشورش بازگشت.

همانطور که مشخص است حاشیه‌های فوتبال ایران طی مدت اخیر پیرامون حضور دو مربی خارجی است که ریشه بروز این حواشی به همان صحبت پیشکسوتان بر می‌گردد؛ پول!

ماجرای ویلموتس از آنجایی شروع شد که رقم قرارداد فدراسیون با این مربی برای یکسال آشکار شد و برخی اخبار از رقم ۳ میلیون دلار برای یکسال حکایت داشتند، ادعایی که از سوی تاج رئیس فدراسیون تکذیب شد؛ فدراسیون فوتبال پس از اینکه تیم ملی فوتبال با هدایت این مربی بلژیکی در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۰ مقابل بحرین و عراق شکست خورد، با ویلموتس قطع همکاری کرد تا این مربی پس از ۶ ماه همکاری به کارش پایان دهد.

اما استراماچونی برخلاف ویلموتس که نتوانست موفقیت بدست آورد، تیم فوتبال استقلال را به روزهای اوجش بازگردانند؛ این مربی ایتالیایی پس از شروع ناامید کننده توانست با کسب پیروزهای متعدد و پرگل استقلال را به صدر جدول برساند، جایگاهی که مدتها دست این تیم پرطرفدار از آن کوتاه شده بود.

ماجرای استراماچونی نیز به مانند ویلموتس با حواشی آمیخته با پول همراه بود به گونه‌ای که این مربی زمانی که خواستار مطالبات مالی‌اش طبق قرار داد شده بود با بی محلی و خونسردی مدیران این باشگاه مواجه شد تا جایی که به قول وریا غفوری کاپیتان استقلال تهران، این مربی ایتالیایی گمان کرده که مورد تمسخر واقع شده است!

استرا پس از این ایران را به مقصد وطنش ترک کرد و اظهار کرد تا زمانی که وضعیت پرداخت مطالباتش مشخص نشود قصد بازگشت به ایران را نخواهد داشت، در این مدت تیم استقلال دو بازی بدون سرمربی را با برد پشت سر گذاشت و ممکن است در این مسئله هتریک کند و سومین بازی بدون سرمربی را نیز طی روزهای آینده سپری کند؛ البته با پیگیری‌های وزارت امور خارجه، فدارسیون فوتبال و مدیران این باشگاه چک پرداخت مطالبات این مربی از سوی یک بانک اروپایی صادر شده است که البته وی حاضر به دریافت این چک نشده است.

ماجرای استرا و استقلال آنقدر عجیب شده است که طی روزهای گذشته هشتگ‌های استراماچونی و استقلال جزو هشتگ های داغ فضای مجازی شده است تا جایی که قهر استرا و ماجرا رساندن پول به وی دستمایه طنز و شوخی کاربران واقع شده است.


علیرضا در این باره نوشت: «من فکر کنم استراماچونی چون براش تبعیض قائل شدن، قهر کرده رفته. آخه برانکو رو بیمه سلامت کرده بودن، این و نه!»
جلالی هم نوشت: «از تلاش فدراسیون و وزارت خارجه و دولت واسه برگردوندن استراماچونی ژاپنیا برق تولید می‌کنند!»
حسین با انتقاد از دیپلماسی دولت تدبیر نوشت: «آقای روحانی شما زبان دنیا را بلد بودید؟! واقعاً مذاکره با یه سرمربی اینقدر دشواره، که دست نشانده‌های شما از آن عاجز و میلیون‌ها هوادار استقلال رو بلاتکلیف گذاشتن. خواهشا کارنامه دیپلماسیتون رو بیشتر از این سیاه‌تر نکنین.»
کیوان نیز با گلایه از دستاوردهای اقتصادی دولت نوشت: «چند روز قبل یکی از مدیران معتبر بخش خصوصی درباره داستان استراماچونی گفت که ایتالیا بیشترین مبادلات تجاری را با ایران در دوران تحریم داشته اما نمی دانم چرا وزارت ورزش نمی‌تواند مشکل انتقال پول استرا را حل کند؟ بهتر نیست بجای توئیت کردن دنبال یک فرد فعال اقتصادی باشیم؟»
بهنام هم با انتقاد از نگاه مدیریتی فوتبال در شرایط تحریم نوشت: «من فوتبالی نیستم اما این نظرم به خاطر عدم علاقه ام به فوتبال نیست، در حال حاضر که کشور دچار جنگ اقتصادی هست، چرا دوستان.... در فدراسیون فوتبال اجازه استخدام مربی خارجی رو میدن که حالا ماتم بگیریم که چه طور پولش رو بدیم؟»
واکنش‌های به ماجرای استراماچونی در بین چهره‌های سیاسی نیز دیده می‌شود، عزت الله ضرغامی رئیس اسبق صداوسیما در این باره نوشت: «"استراماچونی" فقط یک نام نیست بلکه کلید رمزگشایی از یک زنجیره ناکارآمدی است. از بی خاصیتی مذاکرات برجامی با ادعای رفع تحریم‌ها، تا ناتوانی مفرط انبوهی از مدیران مدعی! ای کاش این ناکارآمدی‌ها تحت عنوان استقلال صورت نمی‌گرفت!»

برخی از کاربران نیز نسبت به اهتمام مدیران چندین وزارت خانه برای بازگشت استرا و در مقابل بی توجهی به مشکلات مردم مناطق محروم کشور نوشتند: «۶۰۰ میلیون رو یک شبه برای مربی استقلال جور کردن و به هر ضرب و زوری که شده براش فرستادن، آره عزیز من یک اروپایی ارزشش بیشتر از تو هست که خونتون تو زلزله تخریب شده و حتی مهم‌تر از تو که آب برای خوردن ندارین.»


مرور ماجراهای اخیر فوتبال کشور نشان می‌دهد ورزشی که روزگاری تماشاچیانش با پای پیاده مسیرهای طولانی را طی می‌کردند تا مسابقات جذاب و پرستاره را تماشا کنند، حالا تبدیل به عرصه‌ای برای به چالش کشیدن مدیریت کشور شده است؛ بدون شک ضعف مدیریتی در ماجرای قرار داد نجومی ویلموتس و پرداخت مطالبات استرا مشهود است و اگر نگوییم این کم کاری‌ها مشکوک است اما یقیناً ناتوانی مدیریتی است که در گذر زمان عواقب جبران ناپذیری درپی خواهد داشت.


خالی شدن ورزشگاه‌ها و دل سردی هواداران و فاصله گرفتن جوانان از رشته جذاب فوتبال و … از جمله آسیب‌هایی است که چنین ماجراهای عجیب و مضحکی می‌تواند در شکل گیری آن تأثیرگذار باشند، آسیب‌هایی که می‌تواند به گسترش آسیب‌های اجتماعی دامن بزند!

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.