خلیل زاد پس ازدیدارهایش با رهبران دولت و نیز شماری از چهره‌های سیاسی و فعالان حقوق زنان در کابل امروز (پنجشنبه) در صفحۀ توییترش نوشت: ما به یک مرحله مهمی در روند صلح افغانستان نزدیک می‌شویم، مشورت‌های دو روزه را در کابل انجام دادم. سفر مفیدی بود.

به گزارش رسانه‌های افغانستان ، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در مورد این روند که آن را مهم خوانده جزییات بیشتری ارایه نکرده است.

خلیل‌زاد در سفر اخیر به کابل با "محمد اشرف غنی" رئیس جمهوری دولت وحدت ملی افغانستان دیدار و گفت‌ و گو کرد. ارگ ریاست جمهوری این کشور در بیانیه در این ارتباط اعلام کرد که محور اصلی این دیدار که صبح دیروز انجام شد ، چگونگی برقراری آتش‌بس و پرداختن به پناهگاه‌های امن طالبان در بیرون از افغانستان بوده است.

"صدیق صدیقی" سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته که برقراری آتش‌بس پیش از تأمین صلح و نیز پرداختن به پناهگاه‌های امن طالبان در بیرون افغانستان، از موضوعات اصلی مورد بحث در این دیدار بوده‌اند.

خلیل‌زاد در دیدارش با "عبدالله عبدالله" رییس اجرایی دولت افغانستان نیز ابراز امیدواری کرد که دور تازه مذاکرات به کاهش خشونت‌ها و شروع مذاکرات بین‌الافغانی منجر شود.

گروه طالبان نیز اعلام کرده که در حال مشورت و رایزنی است و به زودی گفت و گوها با نماینده آمریکا از سر گرفته خواهد شد. پیش از این، شماری از منابع نزدیک به طالبان از احتمال امضای توافق صلح در روزهای نزدیک میان واشنگتن و این گروه خبر داده‌ بودند.

این نخستین سفر خلیل‌زاد پس از توقف مذاکرات آمریکا و طالبان در قطر است. مذاکرات صلح در بیست‌ویکم ماه آذر پس از حمله طالبان به یک مرکز درمانی در نزدیکی پایگاه‌ بگرام محل استقرار نیروهای خارجی در افغانستان، متوقف شد.

گفت‌وگوهای صلح میان آمریکا و طالبان که برای چند ماه متوقف بود، به تاریخ شانزدهم ماه جاری در قطر از سر گرفته شد . در این دور گفت و گوها، آمریکا و طالبان دربارۀ کاهش خشونت‌ها، آتش‌بس و گفت و گوها میان افغانها، بحث و گفت و گو کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.