به گزارش تلویزیون الجزائر، مراسم ادای سوگند در کاخ «الأمم» در منطقه «نادی الصنوبر» در غرب پایتخت الجزائر و با حضور مقامات کشوری و لشگری و دیپلمات‌های خارجی برگزار شد.

 

هم‌زمان دادگاه قانون اساسی الجزائر نیز، عبدالمجید تبون را رسماً رئیس جمهور الجزائر اعلام کرد تا او جای عبدالعزیز بوتفلیقه‌ای را بگیرد که حدود بیست سال (۱۹ سال و ۱۱ ماه و ۶ روز) حکومت کرد. بوتفلیقه آوریل گذشته پس از چند ماه تظاهرات مردمی از قدرت کناره‌گیری و اعلام کرد که دیگر در انتخابات نامزد نخواهد شد.

تبون ۷۴ ساله در دور نخست انتخابات دوازدهم دسامبر با میزان ۵۸.۱۳ درصد، پیروز انتخابات نام گرفت و از امروز با ادای سوگند، رسماً کار خود را در مقام رئیس جمهور آغاز می‌کند.

 

تأکید بر اصلاح قانون اساسی و مبارزه با فساد

رئیس جمهور جدید الجزائر، پس از ادای سوگند، سخنرانی کرد و در این سخنرانی برنامه خود را تشریح کرد و خواستار «پایان دوره اختلافات» و آغاز «گفت‌وگو» شد و تأکید کرد که یکی از برنامه‌های اصلی او که سنگ‌بنای کار او خواهد بود، «اصلاح قانون اساسی» است.

تبون تعهد کرد که برای از بین بردن اختلافات، تمام تلاش خود را به کار بگیرد و با بیان اینکه «ما برای ساخت جمهور جدید [الجزائر] نیازمند فداکاری‌ها بزرگ هستیم» تصریح کرد که سیاست و راهبردی فراگیر برای مبارزه با فساد تدوین خواهد کرد.

او در حوزه سیاست خارجی نیز گفت که کشورش تلاش می‌کند در امور داخلی کشورها دخالت نکند و هرگز اجازه نخواهد داد که کسی در امور داخلی کشورش دخالت کند. او گفت «ساخت مغرب عربی که اجداد ما رؤیای ساخت آن را داشتند، نیازمند روابط برادری و همکاری با کشورهای حوزه مغرب عربی است».

رئیس جمهور الجزائر در خصوص مسئله جنجالی صحرای غربی را «تصفیه استعمار» نامید که باید تمام شود و گفت، این مسئله در اختیار سازمان ملل است. او مسائل لیبی را نیز از اولویت‌های الجزائر دانست و خواستار کنارگذاشتن اختلافات و ممانعت از دخالت‌های خارجی در امور داخلی‌اش شد. او گفت، الجزائر خواستار ثبات در لیبی است.

تبون گفت، الجزائر دست خود را برای تحکیم صفوف و تقویت اتحاد، به سوی کشورهای عربی دراز می‌کند. الجزائر از هیچ تلاشی برای اصلاح اتحادیه عرب دریغ نمی‌کند. 

رئیس جمهور جدید الجزائر از مسئله فلسطین نیز حمایت کرد و آن را بخش ثابت سیاست خارجی الجزائر دانست و گفت، همانطور که کشورش «در گذشته پشتیبان برادران فلسطینی بوده، الان نیز در کنار آنان می‌ایستد تا حق مشروع خود را بگیرد و کشور مستقل خود به پایتختی قدس شریف را بنا کند و آوارگان به کشورشان بازگردند».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.