«اوو مورالس»، رئیس جمهور مستعفی بولیوی، در مصاحبه‌ای با پایگاه اینترسپت به تفضیل به شرح جزئیات کودتای نظامی علیه خودش پرداخت و نقش آمریکا را در برکناری‌اش از قدرت یادآور شد.

رئیس جمهور مستعفی بولیوی در این مصاحبه گفت: در حالی‌که چهره‌ها در کاخ سفید تغییر می‌کنند، سیاست‌های امپریالیستی همچنان ادامه دارد.

او با اشاره به نام باراک اوباما، جرج بوش و دونالد ترامپ، روسای جمهور پیشین و فعلی آمریکا گفت: تردید دارم که آن‌ها با هم فرقی داشته باشند. آن‌ها همگی از صلح حرف می‌نند، اما هیچ‌یک از عدالت اجتماعی یا استقلال کشورها، عزت و هویت مردم حرفی نمی‌زنند و تا جایی‌که من می‌دانم (توسل به واژه) دموکراسی در آمریکا باعث فریب مردم برای رای دادن شده است، اما نه مردم و نه قوانین دولتی در این کشور حکمرانی نمی‌کند، بلکه این شرکت‌های فراملی هستند (که حکمرانی می‌کنند) چه جمهوری خواه باشند و چه دموکرات.

موورالس در ادامه این مصاحبه فاش کرد از اولین روز ریاست جمهوری خود، از سوی آمریکا برای اولویت بالاتر قائل شدن برای واشنگتن و شرکت‌های آمریکایی نسبت به مردم بولیوی تحت فشار بوده است. رئیس جمهور مستعفی بولیوی گفت: سفیر آمریکا بلافاصله به من دستور داد که این کشور نمی‌تواند هیچگونه رابطه‌ای با ایران یا کشور‌های کوبا و ونزوئلا داشته باشد.

مورالس افزود: ما مستعمره آمریکا نیستیم. ما ملت مستقلی هستیم و این همان چیزی بود که باعث تفرقه ما شد.

مورالس در انتخابات ماه اکتبر برای چهارمین دوره پیایی رای آورد که با انتقاد سازمان کشور‌های آمریکایی به علت بی‌نظمی‌ در انتخابات مورد انتقاد قرار گرفت. او تحت فشار نیرو‌های مسلح در اقدامی که آن را کودتا دانست، استعفا کرد. پس از استعفای مورالس، پارلمان بولیوی اواخر ماه نوامبر قانونی را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تصویب کرد که در آن تاکید شده است رئیس جمهور سوسیالیست سابق این کشور حق نامزد شدن در این انتخابات را ندارد.

رئیس جمهور سابق بولیوی که در آرژانتین به سر می‌برد، روز دوشنبه اعزام مامورانی بین‌المللی به بولیوی را خواستار شد تا برگزاری انتخاباتی آزاد و شفاف در این کشور تضمین شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.