به گزارش روزنامه "الخبر" الجزایر، تعیین بوقادوم" ساعاتی پس از موافقت تبون با استعفای "نورالدین البدوی" نخست وزیر پیشین الجزایر انجام شد که استعفای خود را به رییس جمهوری تقدیم کرده بود.

تبون همچنین "کمال بلجود" را نیز به عنوان وزیر جدید کشور الجزایر منصوب کرد و دیگر وزیران به پیشبرد امور ادامه خواهند داد.

بوقادوم مارس گذشته (اسفند/ فروردین) در دولت "نورالدین بدوی" به عنوان وزارت امورخارجه منصوب شده بود.

تبون امروز پنجشنبه به عنوان رییس جمهوری جدید الجزایر و جانشین "عبدالعزیز بوتفلیقه" سوگند خورد و رسما کار خود را آغاز کرد.

تبون پس از این مراسم گفت که رایزنی‌ها درخصوص قانون اساسی جدید الجزایر که هفته گذشته وعده آن را داده بود، به زودی آغاز خواهد شد.

وی همچنین به الجزایری قول داد که ضمن مبارزه با فساد، منابع اقتصاد این کشور را تنوع خواهد بخشید.

پس از این مراسم، تبون مدال شایستگی ملی الجزایر را به "احمد قاید صالح" فرمانده ارتش الجزایر اعطا کرد.

تبون جمعه گذشته (۲۲ آذرماه) با ۵۸.۱۵ درصد آرا پیروز ششمین انتخابات ریاست جمهوری الجزایر شد.

براساس نتایجی که کمیته مستقل انتخابات الجزایر منتشر کرد، پس از تبون، "عبدالقادر بن قرینه" ۱۷.۳۸ درصد، "علی بن فلیس" ۱۰.۵۵ درصد، "عزالدین میهوبی" ۷.۲۶ درصد و "عبدالعزیز بلعید" ۶.۶۶ درصد مجموع آرای را کسب کردند.

میزان مشارکت در انتخابات پنجشنبه هفته گذشته ( ۲۱آذرماه) ۳۹.۸۳ درصد اعلام شد.

در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر، از مجموع جمعیت ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری این کشور، ۲۴ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند.

مردم الجزایر از سوم اسفند ۱۳۹۷ در اعتراض به تلاش بوتفلیقه رییس‌ جمهوری مخلوع این کشور برای ماندن در قدرت دست به تظاهرات گسترده زدند، موج اعتراضی که بوتفلیقه را پس از ۲۰ سال مجبور به استعفا کرد و حتی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری همچنان ادامه دارد.

دانشجویان الجزایری نیز روزهای سه‌شنبه هر هفته به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند، خواسته‌ای که فرماندهان ارتش و در رأس آن صالح، آن را رد و اعلام کردند، انتخابات در موعد مقرر برگزار می‌شود.

عامل اصلی تظاهرات مردم الجزایر، اعتراض آنان به باقیمانده دولتمردان منسوب به دولت بوتفلیقه در رأس امور است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.