«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (جمعه) به ابراز نگرانی روسیه از احتمال اعزام نظامیان این کشور به لیبی، واکنش نشان داد.

اردوغان طی صحبت‌هایی بعد از نماز جمعه، گفت ترکیه در برابر مزدوران تحت حمایت روسیه مانند گروه «واگنر» که به ژنرال «خلیفه حفتر» سرکرده گروه موسوم به ارتش ملی لیبی کمک می‌کنند، ساکت نمی‌نشیند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از شبکه «اِن. تی. وی»، وی در این باره توضیح داد: «آنها (روسیه) از طریق گروه‌هایی مانند واگنر، عیناً به عنوان مزدور برای حفتر در لیبی کار می‌کنند. شما می‌دانید چه کسانی به آنها پول می‌دهند».

بر این اساس، رئیس‌جمهور ترکیه همچنین افزود: «موضوع این است، درست هم نیست که ما در برابر تمام اینها ساکت بمانیم. ما تا کنون، هرچه می‌توانسته‌ایم انجام دادیم، و به انجام آن نیز ادامه می‌دهیم».

اردوغان در مخالفت با ادعای ریاست‌جمهوری حفتر در لیبی، تصریح کرد: «حفتر یک رجُل سیاسی مشروع نیست، [حضور] او غیرقانونی است. کسانی هم هستند که می‌خواهند به او مشروعیت بدهند. [فائز] السراج رهبر قانونی [لیبی] است».

پیش از این، خبرگزاری «اینترفکس» به نقل از منبعی در وزارت خارجه روسیه گزارش داد که مسکو از احتمال اعزام نیروی نظامی توسط ترکیه به کشور لیبی نگران است. 

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تصویب طرح تحریم ترکیه در مجلس سنای آمریکا اشاره کرده و گفت: «حالا آنها می‌گویند که ترک‌استریم را تحریم می‌کنیم. این نقض کامل حقوق ما است».

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد که اقدام متقابل و تلافی‌جویانه مناسب در برابر تحریم‌های احتمالی آمریکا را در دستور کار قرار می‌دهند.

مجلس سنای آمریکا بامداد چهارشنبه در اقدامی - که به زعم برخی تحلیلگران، ضد ترکیه‌ای تلقی می‌شود - به لغو تحریم تسلیحاتی سی‌ودو ساله قبرس رأی مثبت داد (+). قبل از آن نیز کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا چند روز پیش با اعمال تحریم‌ علیه ترکیه به دلیل اقدام این کشور در خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه موافقت کرده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.