هرچه به شب عید نزدیک می‌شویم، تقاضا برای خرید موبایل بیشتر می‌شود، این در حالیست که قیمت‌ها نیز این روزها با توجه به نرخ دلار بالا و پائین می‌شود، در این رابطه اگر به میزان کافی کالا در این بازار وجود نداشته باشد، با توجه به افزایش تقاضایی که در ایام پایانی سال به وجود می‌آید، این احتمال شدیدا می‌رود که نرخ‌ها در بازار موبایل دوباره صعودی شود.

ثبت سفارش تلفن همراه با کندی انجام می‌شود

حسین غروی رام رئیس انجمن واردکنندگان موبایل تبلت و لوازم جانبی در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه تا قبل از اجرای طرح رجیستری بیش از ۹۵ درصد گوشی‌های موجود در بازار به صورت قاچاق وارد کشور می‌شد، گفت:، اما در دو سال گذشته با انجام این طرح مقوله واردات تلفن همراه شفاف شد، به طوریکه الان بنده می‌توانم بگویم موبایل به غیر از محصولات پتروشیمی تنها کالایی است که تمام زنجیره واردات آن قابل رهگیری است و شما می‌توانید به صورت کامل تمام مراحل را رصد و مانیتور کنید.

وی افزود: در حال حاضر همکاری خوبی بین دولت و واردکنندگان در مورد طرح رجیستری و واردات تلفن همراه در جریان است، این در حالیست که در مورد موبایل دولت این کالا را در دسته اقلام اساسی قرار داده، چرا که الان در دست همه مردم یک گوشی تلفن همراه وجود دارد، به طوریکه امروز ضریب نفود این وسیله به بیش از ۱۴۰ درصد رسیده است، بنابراین دولت در مورد واردات موبایل همکاری کرده است.

غروی رام با اشاره به اینکه تا یک ماه گذشته روند تخصیص ارز برای واردت موبایل به خوبی انجام می‌شد، گفت: در این مدت زمانیکه ثبت سفارش انجام می‌گرفت، ظرف دو روز مجوزهای لازم صادر می‌شد و ارز مورد نیاز تخصیص می‌گرفت، اما در چند هفته اخیر این روند با کندی مواجه شده و این تائید ثبت سفارش‌ها تا ۲ هفته زمان می‌برد، از سویی برخی از شرکت‌ها نیز مدعی هستند، همین زمان برای آن‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ روز طول می‌کشد.

آخرین وضعیت تخصیص ارز برای واردات تلفن همراه

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل تبلت و لوازم جانبی با اشاره اینکه بانک مرکزی در حل تغییراتی در نحوه تخصیص ارز است، بیان داشت با توجه به اینک کشور در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم‌ها قرار دارد طبیعتا بحث کمبود ارز وجود دارد و بانک مرکزی طی این مدت نیز به روش‌های پارتیزانی ارز را در اختیار واردکنندگان قرار می‌داد، اما الان نیز بانک مرکزی مشکلی بابت تامین ارز ندارد، اما نحوه تخصیص با تغییراتی روبرو است، که این امر واردات را با کندی مواجه ساخته است.

وی اضافه کرد: واردکندگان هم می‌توانند از ارز نیمایی و هم ارز آزاد یا همان حاصل از صادرات برای واردات استفاده کنند، اما ترجیح ما این است که با توجه به شفافیت ارز نیمایی از آن استفاده کنیم، هر چند که فاصله بین ارز آزاد با نیمایی نهایتا ۲۰۰ تومان است که زیاد قابل ملاحظه نیست.

غروی رام با تاکید بر اینکه ماهانه برای واردات تلفن همراه بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار نیاز است، گفت: این مبلغ برای واردات یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه در ماه لازم است و اگر این مبلغ ارز تخصیص داده نشود از سوی بانک مرکزی، واردات موبایل با کاهش جدی روبرو می‌شود.

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل تبلت و لوازم جانبی افزود: در صورت عدم واردات به میزان کافی و وجود کمبود در بازار، به طور قیمت‌ها با افزایش روبرو می‌شود، چرا که موجودی کالا در بازار مشخص است و با توجه به میزان فروش موبایل در بازار، به نظر می‌رسد بانک مرکزی باید اقدامات لازم را برای تخصیص ارز به منظور واردات تلفن همراه در نظر بگیرد، در غیر این صورت این کالا با افزایش قیمت همراه خواهد شد.

 

نیاز ماهیانه بازار موبایل

مهدی محبی رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران با اشاره به اینکه به طور ماهیانه بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه نیاز بازار است، گفت: این نیاز به طور سنتی چندین سال است که به همین میزان وجود دارد و هر زمانی که واردات با مشکل مواجه شده در مقابل آن نیز در بازار با کمبود روبرو شده‌ایم.

وی افزود: در چند هفته گذشته نیز بانک مرکزی تخصیص ارز برای واردات موبایل را با کندی مواجه کرده و ثبت سفارش به درستی انجام نمی‌شود، در صورتیکه این روند ادامه پیدا کرد به دلیل اینکه به ایام پایانی سال نزدیک می‌شویم، اگر کمبودی در بازار به وجود بیاید، به طور قطع در شب عید با کمبود جنس روبرو خواهیم شد و به تبع آن نیز قیمت‌ها دوباره سیر صعودی به خود خواهند گرفت.

محبی ادامه داد: با توجه به اینکه در ایام پایانی سال خرید گوشی با افزایش روبرو می‌شود، بانک مرکزی نیز جا دارد مساعد لازم را برای تخصیص ارز به منظور تائید ثبت سفارش‌ها انجام دهد، این در حالیست که از ابتدای سال تاکنون روند تخصیص ارز برای واردات تلفن همراه به خوبی انجام می‌شد، اما به دلیل محدودیت‌های ارزی که وجود دارد، در چندین هفته گذشته این امر با اختلال همراه بوده است.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران با اشاره به نوسانات نرخ دلار طی دو سال گذشته، بیان داشت: با توجه به افزایش نرخ دلار از یک سود و کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر، تقاضا برای خرید موبایل نسبت به گذشته با کاهش همراه بوده است.

وی اضافه کرد:، اما در وضعیتی که نرخ دلار دارای ثبات شد، هم وارد کنندگان، هم فروشندگان و هم مردم می‌توانند برنامه‌ریزی بهتری برای انجام فعالیت‌های خود داشته باشند و اینطوری نیز بازار جان می‌گیرد، اما اگر نرخ دلار دائما دارای نوسان باشد، به تبع قدرت تصمیم‌گیری از همه سلب می‌شود و در چنین شرایطی بازار شرایط خوبی را تجربه نخواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.