محمد عطریانفر کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب، تحلیل خود را از انتخابات دوم اسفند ماه و اقبال مردم به این جریان با توجه به انفعال دولت، اینگونه بیان‌ کرد: انتخابات مجلس با انتخابات ریاست جمهوری متفاوت است و علت آن هم این است که حوزه‌های انتخابی متکثر هستند و در این شرایط ظرفیت‌ها، دغدغه‌ها و مشوق‌های منطقه‌ای، قومی و محلی بسیار موثر واقع می‌شود.

وی افزود: لذا با توجه به فضای عمومی و انتظار برای برگزاری انتخابات سرد، معتقد هستم در انتخابات پارلمان و فعالیت‌های انتخاباتی در حوزه‌های متعدد و متکثری که وجود دارد آنقدر انگیزه‌های منطقه‌ای، قومی، بومی بالا هست که انتخابات را پر نشاط خواهد کرد، لذا انتخابات پیش رو انتخاباتی پر شور خواهد بود، بخصوص اینکه در آستانه انتخابات هم کشور و فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی و انتخاباتی خیلی موثر واقع می‌شوند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره اقبال مردم به اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو گفت: اصلاح‌طلبان نیز در همین روند تلاش می‌کنند گفتمان موثری را در فضای عمومی تبلیغ و ترویج کنند تا بتوانند چهره‌های شاخص خودشان را از نظارت شورای نگهبان به خوبی عبور بدهند که خود آن چهره‌های شاخص نقش موثری در فضای رسانه‌ای انتخابات خواهند داشت.

 وی اظهار داشت: به طور کلی انتخابات پیش روی مجلس انتخابات پر شوری خواهد بود که اصلاح‌طلبان هم بسته به اینکه بتوانند چه ظرفیت‌هایی را در حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور فعال کرده و مردم را دعوت به حضور کنند می‌توانند در این روال و روند واجد یک اقبال قابل توجهی هم باشند.

 عطریانفر درباره نقد همیشگی اصلاح‌طلبان نسبت به یک طرفه بودن مواضع صداوسیما به نفع جریانی خاص با بیان اینکه واکنش صداوسیما در انتخابات مجلس یازدهم متفاوت خواهد بود، گفت: رویکرد جهت‌دار صداوسیما نوعا در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد اما در انتخابات پارلمان چنین چیزی امکان ندارد، علت آن هم این است که نمی‌تواند در ۲۰۰ حوزه انتخاباتی به گونه‌ای عمل کند که به نفع گزینه الف  و به ضرر گزینه ب باشد.

وی افزود: لذا تبلیغات صداوسیما در انتخابات مجلس بسنده کردن و پرداختن به کلیات خواهد بود و روی افراد جهت‌گیری نخواهد کرد.

وی درباره برخورد شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان همیشه از گذشته یک سیاست را دنبال کرده است، اما چیزی که بیشتر مرتبط با اصلاح‌طلبان می‌شود این است که بتوانند یک گفتمان اعتمادسازی را با شورای نگهبان دنبال کرده و بتوانند تاثیرگذار باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اصلاح‌طلبان باید بتوانند شورای نگهبان را قانع کنند که حضور نیروهای شاخص اصلاح‌طلب ولو اینکه مورد پسند آنها نباشند برای مجلس ارزشمندتر از نیروهای درجه ۲ و ۳ است، گفت: توصیه ما به دوستانمان و فضای عمومی این است که بتوانیم زمینه گفت‌وگو و مفاهمه را با شورای نگهبان تقویت کنیم و از چالش و پرخاشگری پرهیز کنیم و بتوانیم در فرایند تایید صلاحیت‌ها از طریق اقناع شورای نگهبان تاثیر بگذاریم.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره شیوه شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت:‌ اساسا در انتخابات  چه کسی می‌خواهد شرط بگذارد، برگزاری و حضور سیاسی در انتخابات از حقوق حقه همه نیروهای فعال سیاسی است، شرط گذاشتن جز اینکه خودمان را از حقوق سیاسی فعال بودن در صحنه انتخابت محروم بکنیم، حاصل دیگری ندارد.

وی افزود: تجارب انتخابات متعدد از ابتدای انقلاب نشان می‌دهد که هر زمانی که خودمان را از حضور در عرصه انتخابات باز داشته‌ایم، زیان دیده‌ و سودی نبرده‌ایم. اگر نظام سیاسی را قبول داریم، باید به سطح کلان مسائل و انتخابات پایبند و از حقوق خودمان بهره‌مند باشیم.

عطریانفر تاکید کرد: اگر ما فاصله بگیریم، شرط بگذاریم و یا تحریم کنیم، بیشتر به خودمان خسارت زده‌ایم تا رقیب، بنابراین چنین چیزی توصیه نمی‌شود.

این سیاستمدار ایرانی در واکنش به حضور قالیباف در انتخابات با پرچم نواصول‌گرایی، گفت: به نظر می‌آید آقای قالیباف ولو اینکه بخواهد حرکتی تک روی و جدایی‌طلبانه داشته باشد مجموع نیروهای اصول‌گرایی ایشان را باز خواهند داشت، لذا باور ندارم که قالیباف به گونه‌ای در انتخابات شرکت کند که بتواند مسیر شکست و دوگانگی را به وجود بیاورد.

وی افزود: اصولگرایان روی این قضایا حساس هستند و اگر این سیاست بخواهد دنبال شود با سیاست گذشته آنها که در قالب جمنا در انتخابات پیشین ظهور پیدا کرد مقابله خواهند کرد.

این فعال حزبی اصلاح‌طلب حضور افراد نامدار جریان اصول‌گرایی و اینکه آیا برای سر لیستی دچار مشکل خواهند شد یا نه را اینگونه ارزیابی کرد: علی‌القاعده در هر جریان فکری سر لیست‌های متعدی می‌توانند حضور داشته باشند اما در انتخابات اگر بناست در شهرهای بزرگ از هر جریان لیست ارائه شود، از هر لیست سیاسی یک نفر را معرفی می‌کنند به این ترتیب که اگر روی قالیباف توافق کنند دیگران عقب‌نشینی می‌کنند و اگر دیگران مطرح بودند طبیعی است که دیگران قالیباف را به عقب خواهند راند.

وی یادآور شد: کما اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین هم علیرغم اینکه قالیباف به صورت جدی وارد رقابت انتخابات ریاست جمهوری شده بود اما به دلیل اینکه گزینه اصول‌گرایان رئیسی بود، او را صمیمانه و دوستانه از حضور در انتخابات منع کردند و در آخرین لحظات انصراف خودش را اعلام کرد؛ در انتخابات مجلس هم همین خواهد بود.

عطریانفر  درباره اینکه‌ آیا در این انتخابات قالیباف باز هم کوتاه خواهد آمد، گفت: بله قالیباف بدون پشتوانه خطی و گروهی خودش و به صورت شخصی توانی ندارد تا بتواند با جریان داخلی خودش رقابت کند؛  قالیباف با یک روند معنادار سیاسی نمی‌تواند سرنوشت خودش را از جریان سیاسی، خطی و گروهی خودش جدا کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.